SHARE OMAによる、台湾の「台北パフォーミングアーツセンター」。約14年の歳月を経て完成した舞台芸術の為の施設、中央のキューブに球や直方体の形をした3つの劇場が差し込まれた構成を特徴とし、全体を貫く“パブリック・ループ”が市民を内部に招き入れ様々な体験を提供
OMA / レム・コールハース+デイヴィッド・ジャーノッテンが設計した、台湾の「台北パフォーミングアーツセンター」です。
約14年の歳月を経て完成した舞台芸術の為の施設、中央のキューブに球や直方体の形をした3つの劇場が差し込まれた構成を特徴とし、全体を貫く“パブリック・ループ”が市民を内部に招き入れ様々な体験を提供します。
こちらはリリーステキストの翻訳です
OMA設計の台北市立舞台芸術センターが竣工
OMA / レム・コールハース+デイヴィッド・ジャーノッテン設計の台北パフォーミングアーツセンターが竣工しました。台北の活気ある士林夜市に位置するこのコンパクトで柔軟な空間は、舞台芸術の新たな可能性を生み出す場となります。無料でアクセスできるパブリック・ループは、大衆を建物の中に招き入れ、劇場のさまざまな側面を体験させます。
建物は、球状の800席のグローブ・プレイハウス、1,500席のグランド・シアター、800席のブルー・ボックスが中央のキューブに差し込まれた構造になっています。このキューブには、3つの劇場のステージ、バックステージ、サポートスペースが収容されており、グランドシアターとブルーボックスを連結してスーパーシアターとして、工場並みの巨大な空間で、思いもよらないパフォーマンスを実現することができるのです。グローブ・プレイハウスは、ユニークなプロセニアムを持ち、舞台構成の実験が可能です。
中央のキューブは地面から持ち上げられ、景観の良い広場になります。そこから、3つの劇場の内部を見ることができるポータルウィンドウを備えたパブリック・ループが、通常は隠されている舞台芸術制作のためのインフラと空間を貫いています。
創設者のレム・コールハースは言います。
「劇場は非常に長い伝統を持っています。現代の劇場は、保守的な内部運営方針で画一化されつつあるように見受けられます。私たちは、劇場の歴史に貢献したいのです。ここ台北では、3つの客席を特殊な方法で組み合わせることができました。この建築が、劇場でできることを拡張するという意味で、どのような影響を与えるのかに興味があります」
マネージング・パートナーでアーキテクトのデイヴィッド・ジャーノッテンは言います。
「3つの劇場を中央のキューブに差し込む構成は、舞台空間の新しい内部構造を生み出し、想像もしなかったような作品を生み出すきっかけとなりました。パブリック・ループは、チケットを持っている人も持っていない人も、これらの新しい作品とその創作過程に触れることができます。私たちは、この建物がアーティスト、観客、そして一般の人々の間に常に新しい関係を生み出していくことに興奮しています」
KRIS YAO|ARTECHの創設者であり、台湾のデザイン協力建築家であるクリス・ヤオは言います。
「この新しいビルは、全く新しいユニークな構成の劇場として世界にアピールするだけでなく、台北の庶民的な生活の中心という立地に完璧にマッチしています。台北市民の芸術に対する姿勢と呼応するように、カジュアルで気取らない、生々しい建築空間が広がっています」
建築の形態としては、台北の舞台芸術センターは、前面と背面がある一般的なパフォーマンスセンターとは異なり、突き出た客席によって複数の顔が定義されています。不透明なファサードを持つ聴衆席は、波板ガラスで覆われ、アニメーションと照明に彩られた中央のキューブとドッキングして、神秘的な要素として見えます。
台北市立芸術センター理事長のLiu Ruo-yuは言います。
「台北パフォーミングアーツセンターが完成したことは、芸術にとって重要な意味をもっています。若い世代とともに成長するプラットフォームという意味で、特別なものです。彼らの絶え間ない反省と実践が、将来の華やかな芸術シーンを生み出すでしょう」
台北舞台芸術センターのCEO、オースティン・ワンは言います。
「台北パフォーミングアーツセンターの完成は、21世紀の現代演劇における台湾の演劇の位置づけを表しています。すべての視点を歓迎します。すべての可能性が含まれています。すべての芸術形態がここで実現できるのです」
このプロジェクトは、レム・コールハース、デイヴィッド・ジャーノッテン、プロジェクト・ディレクターのチアジュ・リンが主導し、台湾のデザイン協力者であるKRIS YAO|ARTECHが参加しています。
デザインコンサルタントには、Inside Outside、Arup、dUCKS Sceno、Royal HaskoningDHVが参加しています。
台北市立舞台芸術センターでのテスト公演は、2022年3月から5月にかけて行われました。劇場は8月に正式に公開される予定です。
以下の写真はクリックで拡大します
以下、リリーステキストです。
OMA-DESIGNED TAIPEI PERFORMING ARTS CENTER COMPLETES
OMA / Rem Koolhaas and David Gianotten-designed Taipei Performing Arts Center completes. This compact and flexible space at Taipei’s vibrant Shilin Night Market is a place for new possibilities in performing arts. Its free-to-access Public Loop invites the masses into the building to experience different aspects of the theater.
The building is composed of a spherical 800-seat Globe Playhouse, a 1,500-seat Grand Theater, and a 800-seat Blue Box plugged into a central cube. The cube accommodates the stages, back stages, and support spaces of the three theaters, allowing the Grand Theater and the Blue Box to be coupled to form a Super Theater—a massive space with factory quality for unsuspected performances. The Globe Playhouse with a unique proscenium allows experimentation with stage framing.
The central cube is lifted off the ground to create a landscaped plaza. From there, a Public Loop – with portal windows open to view inside the three theaters – runs through the infrastructure and spaces for performing arts production that are typically hidden.
Rem Koolhaas, Founding Partner: “Theater has a very long tradition. We have seen contemporary performance theaters increasingly becoming standardized, with conservative internal operation principles. We want to contribute to the history of the theater. Here in Taipei, we were able to combine three auditoria in a particular way. We are interested to see how this architecture will have an impact in terms of extending what we can do in theater.”
David Gianotten, Managing Partner – Architect: “The configuration of three theaters plugged into a central cube has resulted in new internal workings of the performing spaces to inspire unimagined productions. The Public Loop exposes visitors with and without tickets to these new works and their creative processes. We are excited by how the building constantly generates new relationships between artists, spectators, and the public.”
Kris Yao, Founder of KRIS YAO | ARTECH, the Taiwanese design collaborating architect: “This new building not only presents itself to the world as a brand new and unique configuration of theater complexes, it also sits perfectly in its location – right at the center where the plebian life of Taipei happens. Its informal, unpretentious, and raw architecture spaces echo the spirits of how citizens of Taipei approach art.”
In terms of architectural form, Taipei Performing Arts Center has multiple faces defined by the protruding auditoria—different than typical performance centers that have a front and a back side. The auditoria with opaque facades appear as mysterious elements docking against the animated and illuminated central cube clad in corrugated glass.
Liu Ruo-yu, Chairman of Taipei Performing Arts Center: “The completion of Taipei Performing Arts Center has a significant meaning for the arts. It is special in the sense that it is a platform that grows together with the younger generation. Their continuous reflection and practice will result in a spectacular arts scene in the future.”
Austin Wang, CEO of Taipei Performing Arts Center: “Taipei Performing Arts Center’s completion represents the positioning of Taiwanese theater in 21st century contemporary theater. All perspectives are welcome. All possibilities are included. All art forms can happen here.”
The project is led by Rem Koolhaas, David Gianotten and Project Director Chiaju Lin, with Taiwanese design collaborator KRIS YAO | ARTECH.
Design consultants include Inside Outside, Arup, dUCKS Sceno, and Royal HaskoningDHV.
Test performances at Taipei Performing Arts Center took place between March and May 2022. The theater will be officially open to public in August.
■建築概要
TAIPEI PERFORMING ARTS CENTER OMA / REM KOOLHAAS and DAVID GIANOTTEN
Project: Taipei Performing Arts Center
Status: Completed
Client: Authority-in-Charge: Taipei City Government; Executive Departments: Department of Cultural Affairs, Department of Rapid Transit Systems (First District Project Office), Public Works Department (New Construction Office)
Location: Shilin District, Taipei
Program: Theater. Total 58,658 m2. One 1500-seat theater and two 800-seat theaters
Budget: Estimated: 6 billion Taiwan Dollars (around €180 million)
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Design Architect: OMA
Partners-in-Charge: Rem Koolhaas and David Gianotten
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Construction Phase (2012 – 2021):
Project Director: Chiaju Lin
Associates: Paolo Caracini, Inge Goudsmit, Daan Ooievaar
Team: Vincent Kersten, Han Kuo, Kevin Mak, Chang-An Liao, with Yannis Chan, Hin-Yeung Cheung, Meng-Fu Kuo, Nien Lee, Nicole Tsai
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Design Development Phase (2009 – 2013):
Project Architects: Ibrahim Elhayawam, Adam Frampton
Team: Yannis Chan, Hin-Yeung Cheung, Jim Dodson, Inge Goudsmit, Alasdair Graham, Vincent Kersten, Chiaju Lin, Vivien Liu, Kai Sun Luk, Kevin Mak, Slobodan Radoman, Roberto Requejo, Saul Smeding, Elaine Tsui, Viviano Villarreal-Buerón, Casey Wang, Leonie Wenz
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Competition Phase (2008 – 2009):
Partners-in-Charge: Rem Koolhaas and David Gianotten, in collaboration with Ole Scheeren
Project Architects: Adam Frampton, Mariano Sagasta Garcia, André Schmidt
Team: Erik Amir, Joshua Beck, David Brown, Jean-Baptiste Bruderer, Andrew Bryant, Sean Hoo Ch’ng, Steven Yingnien Chen, Dan Cheong, Ryan Choe, Antoine Decourt, Mitesh Dixit, Pingchuan Fu, Miguel Huelga de la Fuente, Alexander Giarlis, Richard Hollington, Takuya Hosokai, Shabnam Hosseini, Nicola Knop, Ippolito Pestellini Laparelli, Chiaju Lin, Sandra Mayritsch, Vincent McIlduff, Alexander Menke, Gabriele Pitacco, Shiyun Qian, Joseph Tang, Agustín Pérez Torres, Xinyuan Wang, Ali Yildirim, Patrizia Zobernig
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COLLABORATORS
Executive Architect: KRIS YAO | ARTECH (Architect: Kris Yao; Project Principals: Willy Yu, Grace Lin)
Theater Consultant: dUCKS Scéno, Creative Solution Integration Ltd.
Acoustic Consultant: Royal HaskoningDHV and Theo Raijmakers (Level Acoustics & Vibration), SM&W
Landscape Designer, Interior Designer: Inside Outside
Structure, MEP, Building Physics, Fire Engineer: Arup
Structural Engineer: Evergreen Consulting Engineering Inc.
Services Engineer: Heng Kai Inc., IS Leng and Associates Engineers
Fire Engineer: Taiwan Fire Safety Consulting Ltd.
Lighting Consultant: Chroma 33
Façade Engineer: ABT, CDC Inc.
Sustainability Consultant: Segreene Design and Consulting
Landscape Consultant: CNHW
Geotechnical Engineer: Sino Geotech
Traffic Consultant: Everest Engineering Consultants Inc.
Animation: Artefactory
Model: RJ Models, Vincent de Rijk
Model Photography: Iwan Baan, Jeffrey Cheng, Frans Parthesius
Site Photography: Chris Stowers, Shephotoerd Co. Photography
Main Construction Contractor: International Engineering & Construction Co., Ltd (former general contractor), Sun-Sea Construction Co. Ltd. (façade continuous construction), Ancang Construction Co. Ltd. (interior & landscape continuous construction), Jung Yan Interior Design & Decoration Co., Ltd., Tech-Top Engineering Co., Ltd. (MEP, fire engineer), Shiu Guan Machine Electric Engineering Co. Ltd. (air-conditioning), Jardine Schindler Lifts Limited (elevator facilities)
Theater Equipment Contractor: L&K Engineering Co. Ltd., IX Technology Ltd., JR Clancy, Inc.