SHARE MVRDVとThe Why Factoryのパリでの建築展「アジール」の会場写真。“行動する”の名を冠した展覧会。“地球を改善する”の宣言を作品を通して伝える為に、小ぶりな空間に写真等が印刷された78mのカーテンを折り込む構成を考案。材料に再利用可能な物を使用し環境を考慮
- 日程
- 2022年6月9日(木)–7月26日(火)
MVRDVとThe Why Factoryのパリでの建築展「アジール」の会場写真。
フランス語で“行動する”の名を冠した展覧会です。建築家は、“地球を改善する”の宣言を作品を通して伝える為に、小ぶりな空間に写真等が印刷された78mのカーテンを折り込む構成を考案しました。また、材料には再利用可能な物を使用し環境を考慮しています。展覧会の公式ページはこちら。
こちらはリリーステキストの翻訳
パリの展覧会「アジール」が公開される。MVRDVとThe Why Factoryが建築とアーバニズムの活動家としての一面を紹介
「建築と都市は行動への呼びかけである」-これが、ArchiLib GalleryとMVRDVのパリオフィスの連結したスペースで本日オープンするMVRDVとThe Why Factoryの最新展覧会アジールの原則です。この展覧会の名称は、「行動する」を意味するフランス語の動詞に由来し、アクティビズムのレンズを通してMVRDVとThe Why Factoryの作品を検証し、環境や社会のさまざまな課題に対処する能力を明らかにします。
コンパクトなスペースに50以上のプロジェクトが紹介され、国際的なプロジェクトや研究など、より幅広い作品の中に、この会社のフランスの仕事を位置づけています。各プロジェクトには、活動家や抗議者の言葉から着想を得た、プロジェクトの本質をとらえたパンチの効いたスローガンが添えられ、各デザインがより良い未来への道を切り開く様子を強調しています。
この展覧会では、各プロジェクトが、人々の生活を改善し、周囲の環境を改善し、都市を改善し、国を改善し、そして地球を改善するという野心を持ったマニフェストであることが示されています。このフレームワークの思想的な基盤は、MVRDVとThe Why Factoryが作成した「バケットリスト」にあります。このリストは、「生物多様性」「自給自足」「グリーン」「コラボレーション」「民主主義」「美しい」といった記述を含む、世界の未来に対する44の目標から構成されています。
MVRDVの創業パートナーであるヴィニー・マースが2007年にデルフト工科大学に設立したシンクタンクThe Why Factoryの活動は、MVRDVの設計と共生関係にあるため、建築事務所と並べて紹介されています。このタイムラインは、2022年6月9日の展覧会オープニングセレモニーで発表された、密集した都市環境において、個々の欲望がどのようにコラボレーションし、共に繁栄していくかを研究したThe Why Factoryの新刊『(w)Ego』で完結します。
ヴィニー・マースは言います。
「1993年にMVRDVを設立したとき、私たちはこれまでとは違う方法で物事を進め、必要と思われる変化を世界にもたらしたいという願望に強く突き動かされていました」
「30年近く経った今でも、この精神が私たちのオフィスの根底にあることを誇りに思いますし、私たち人類が直面する課題がより緊急性を増している現在でもそうです。このことが、The Why Factoryを設立した理由のひとつです。建築事務所の目先のニーズにとらわれず、独立した立場でリサーチができ、なおかつ未来につながるようなものがあればと思いました。この展覧会では、ある意味、来場者に『あなたはどんな未来を見たいですか』と問いかけたいのです」
ギャラリーの小さなフロアプランにきっちりと折り込まれた78メートルの布製のカーテンに、プロジェクトが時系列でプリントされています。この情報の密度は、社会、環境、そして世界が直面している課題に取り組むために必要な行動の強さを際立たせています。また、展示作品の床には、プロジェクト期間中の極地の氷冠の状態を示すグラフィックが配置され、その緊迫感を高めています。ギャラリーの奥には、MVRDVのパリオフィスの1階部分があり、展覧会の期間中、一般に公開されます。ここでは、パリの芸術家たちのアトリエのスタイルで、現在進行中のプロジェクトの模型を展示しています。
この展覧会では、自分たちがこのタイムラインの中にいることを認識し、可能な限り環境への影響を抑えるために、循環型経済的なアプローチで行動しています。このアプローチには、MVRDVのパリ・オフィスのミーティングルームの布製カーテンの大部分を再利用すること、また、再利用できる特別なカーテンレールを使用することなどが含まれます。
展示会終了後に形を変えて再利用できる特別なカーテン・レールを採用しました。その結果、廃棄物をほとんど出さない展覧会が実現しました。
アジール展のトーンは、その深刻な枠組みとは裏腹に、根底には楽観的なものがあります。建築設計と研究の年表から、建築家が自らの仕事で世界の不公正といかに闘うことができるかを示しているのです。そうすることで、理想主義的な建築を単なるユートピア的な憶測としてではなく、現実的な可能性として提示しているのです。
Agirは、パリのArchiLib Gallery(Boulevard de la Villette 49番地)で2022年7月26日まで展示されています。開廊時間は月曜から金曜の9:30から18:00、土曜(7月16日を除く)の14:00から18:00です。
以下の写真はクリックで拡大します
以下、リリーステキストです。
Paris exhibition Agir opens to the public: MVRDV and The Why Factory present the activist side of architecture and urbanism
“Architecture and urbanism are calls to action” – that is the principle behind MVRDV and The Why Factory’s newest exhibition, Agir, that opens today in the connected spaces of the ArchiLib Gallery and MVRDV’s Paris office. The exhibition takes its name from the French verb meaning “act”, examining the work of MVRDV and The Why Factory through the lens of activism and revealing its capacity to address a wide variety of environmental and social challenges.
In a compact space, over fifty projects are presented, positioning the firm’s French work within their broader oeuvre of international projects and research. Each project is accompanied by a punchy slogan – inspired by the language of activism and protest – that captures the essence of the project, highlighting how each design paves the way for a better future.
The exhibition thus shows each project as a manifesto with the ambition to improve people’s lives, to improve its surroundings, to improve the city, to improve the country – to improve the planet. The ideological underpinning for this framing comes from a “bucket list” developed by MVRDV and The Why Factory, comprising 44 goals for the future of our world, including descriptions such as “biodiverse”, “self-sufficient”, “green”, “collaborative”, “democratic”, and “beautiful”.
The work of The Why Factory, the think-tank established at TU Delft by MVRDV founding partner Winy Maas in 2007, forms a symbiotic relationship with the designs of MVRDV, and is therefore presented alongside that of the architecture firm. The timeline culminates in (w)Ego, a new publication by The Why Factory that researches how individual desires can collaborate and thrive together in dense urban environments, which was launched at the exhibition’s opening ceremony on Thursday June 9th.
“When we founded MVRDV in 1993, we were strongly motivated by a desire to do things differently, to make the changes in the world that we thought were necessary,” says Winy Maas. “I am proud to say that almost 30 years later, that spirit is still fundamental to our office – even while the challenges that we face as a species only grow more urgent. This was part of the reason for the foundation of The Why Factory: I wanted something that was independent, so we could research without thinking about the immediate needs of an architecture firm, but which nonetheless could help inform the future. With this exhibition we want to challenge visitors in a way: what kind of future do you want to see?”
The projects are printed in chronological order on a 78-metre-long fabric curtain that is tightly folded into the gallery’s small floorplan. This density of information highlights the intensity of action required to tackle the challenges afflicting society, the environment, and the world at large. To magnify this sense of urgency, the exhibited works are accompanied by graphics on the floor that show the condition of the polar ice caps at various moments in the project timeline. At the back of the gallery, the exhibition continues into the ground floor of MVRDV’s own Paris office, which will open to the public for the duration of the exhibition. Here, Agir presents models of projects currently in progress in the style of Parisian ateliers d’artistes.
The exhibition acknowledges its own place in this timeline, taking steps wherever possible to limit its environmental impact through a circular economy approach. Among other steps, this approach includes reusing a large part of the fabric curtain in the meeting rooms of MVRDV’s Paris office, and a
special curtain railing that can be reshaped and reused after the exhibition. The result is an exhibition that produces almost no waste.
Despite the seriousness of its framing, the tone of Agir is, at its heart, optimistic. In its timeline of architectural designs and research, it shows how architects can fight against global injustices in their work. In doing so, it presents idealistic architecture not as mere utopian speculation, but as a pragmatic possibility.
Agir is on show at the ArchiLib Gallery in Paris (located at 49, Boulevard de la Villette) until July 26. The gallery is open Mondays-Fridays from 09:30 to 18:00, and Saturdays (except July 16) from 14:00 to 18:00.
■建築概要
Project Name: Agir
Location: Paris, France
Year: 2022
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Credits
Architect: MVRDV
Founding Partner in charge: Winy Maas
Curatorial team: Bertrand Schippan, Javier Arpa Fernández, Jan Knikker
Design and Production: Miruna Dunu, Raluca Scheușan, Teresa Papachristou, Jeremy de Hoop, Joost Moolenburgh With support from: Nicolas Land, Caroline Konold, MVRDV Paris Jessica Cullen, Rory Stott, Laurence Souloumiac, Christiane Bürklein, MVRDV NEXT, MVRDV
Support Special thanks to / an exhibition hosted by: Galerie ArchiLib
Photographs: ©Juan Jerez