SHARE ネリ&フーによる、ドイツ・ベルリンでの建築展「リフレクティヴ・ノスタルジア」の会場写真。上海が拠点の建築家の個展。アジアの大都市が似通う状況に危機感を覚え、歴史的文脈の中で活動する戦略として“リフレクティブ・ノスタルジア”を掲げ活動。批評的距離を持ち過去と未来を扱う
- 日程
- 2022年10月15日(土)–11月30日(水)
ネリ&フーによる、ドイツ・ベルリンのでの建築展「リフレクティヴ・ノスタルジア」の会場写真です。
上海が拠点の建築家の個展です。建築家は、アジアの大都市が似通う状況に危機感を覚え、歴史的文脈の中で活動する戦略として“リフレクティブ・ノスタルジア”を掲げ活動しています。そして、批評的距離を持ち過去と未来を扱っています。展覧会の公式ページはこちら。
こちらは、リリーステキストの翻訳です。
ネリ&フー: リフレクティヴ・ノスタルジア
2022年10月14日、ベルリンのアエデス・アーキテクチュラル・フォーラムにてネリ&フーの個展「リフレクティヴ・ノスタルジア」が始まりました。「リフレクティヴ・ノスタルジア」というコンセプトに基づき、現代の矛盾を受け入れ、多面的なプロットライン、想像上の過去と有望な未来を追求するネリ&フーの作品を展示します。「ネリ&フー: リフレクティヴ・ノスタルジア」は、2022年11月30日まで開催されます。
ここ数十年、アジアを広く旅して生活する中で、ネリ&フーは、アジアの大都市がどんどん似通ってきている傾向に危機感を覚えました。深センやソウルからクアラルンプールやバンコクまで、各都市の中心街を行進するガラス張りの高層タワー群は、これらの都市の違いをほとんど感じさせなくしています。中国では、この現象は、都市化と近代化のプロセスが非常に大規模であるために、さらに悪化しています。この危機的状況に、中国で活動するネリ&フーは、「先端技術の最適化と、ノスタルジックな歴史主義への回帰傾向」の狭間にいることを実感しています。ノスタルジアは、ある人々にとっては問題のある概念かもしれません。それは、チャールズ・マイヤーが「ノスタルジアは憧れでありキッチュは芸術である」というように、否定的に受け取られる傾向があります。
しかし、ネリ&フーは、ノスタルジアを単に還元的なものにするのではなく、建設的なものにする可能性があると強く感じています。ネリ&フーは、歴史的な文脈や系譜の中でどのように活動するかという戦略を練る中で、学者であるスヴェトラーナ・ボイムの造語であるリフレクティブ・ノスタルジアという概念に生産力を見いだしたのです。ボイムによれば、リフレクティブ・ノスタルジアとは、より文字通りの意味で、「失われた故郷の越境的歴史的再構築」を試み、自らを「真実と伝統」と見なすものである。これに対して、「リフレクティブ・ノスタルジアはアルギア(憧れそのもの)を繁栄させ、帰郷を-切なく、皮肉に、反語的に-遅らせる」のである。 リフレクティブ・ノスタルジアは、一つのプロットを追うのではなく、一度に多くの場所に住み、異なる時間帯を想像する方法を探るのです。それは象徴ではなく、細部を愛することです。つまり、リフレクティブ・ノスタルジアは、かつての回顧的ノスタルジアよりも、退行性が低い批評的距離を提供しているのです。
ジャンルとして、展示されたプロジェクトは、素材のコントラスト、地殻変動、形式的なアッサンブラージュ、外科的移植などを用いる、同様の戦略を共有しています。しかし、それぞれのプロジェクトは、激動の利権時代の遺産にどう関わるか、偽物の歴史的遺物の商業化への抵抗、過去と現在の弁証法における表現の役割など、独自の問題を含んでいるのです。新旧のコントラスト、滑らかさと質感、洗練と生々しさのデリケートなバランスを感じることができます。これらのプロジェクトは、追加と同時に削除を行い、層を剥がす考古学的なアプローチも語っています。ネリ&フーは、あらゆるスケールのデザインにおいて、ノスタルジアを生産的なレンズとして受け入れており、このレンズを通して、チームは歴史的文脈の別の読み方や、その文脈の中でのデザインの別のプロセスを考えることができるのです。それは、ネリ&フーに日常の細部にまで目を向けさせ、現在だけでなく未来にも参加したいと思う場所の遺産をより深く理解するための方法論なのです。
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以下、建築家によるテキストです。
Neri&Hu: Reflective Nostalgia
Neri&Hu’s solo exhibition Reflective Nostalgia opened at Aedes Architecture Forum in Berlin on October 14th, 2022. Based on the concept of “reflective nostalgia”, the exhibition showcases Neri&Hu’s works that embrace the contradictions of modernity and explore multifaceted plot lines, imaginary pasts and prospective futures. Neri&Hu: Reflective Nostalgia will last until November 30th, 2022.
In recent decades, living and traveling extensively throughout Asia, Neri&Hu observes the alarming trend of Asia’s major metropolises becoming more and more alike. From Shenzhen or Seoul to Kuala Lumpur or Bangkok, the army of glassy high rise towers marching through each of their CBDs nearly obliterates any perceivable differences between these cities. In China this phenomenon is exacerbated by the sheer scale at which its process of urbanization and modernization has occurred. Practicing in China, at this critical moment, Neri&Hu finds themselves caught between “the optimization of advanced technology and the ever-present tendency to regress into nostalgic historicism.” Nostalgia can be a problematic notion for some; it tends to be taken dismissively, as Charles Maier remarks: “Nostalgia is to longing as kitsch is to art.” But Neri&Hu feels strongly that there is a potential to be constructive with nostalgia, rather than merely reductive. As the firm formulates a strategy for how to operate within a historic context or lineage, Neri&Hu finds productivity in the concept of Reflective Nostalgia, a term coined by scholar Svetlana Boym. According to Boym, restorative nostalgia is more literal; it attempts a “trans historical reconstruction of a lost home,” and considers itself “as truth and tradition.” In contrast, “reflective nostalgia thrives on algia (the longing itself) and delays the homecoming – wistfully, ironically, desperately. Reflective nostalgia does not follow a single plot but explores ways of inhabiting many places at once and imagining different time zones. It loves details, not symbols.” In short, reflective nostalgia offers a critical distance that is less regressive than the former restorative nostalgia.
As a genre, the exhibited projects share similar strategies – using material contrast, tectonic differentiation, formal assemblage and surgical grafting. However, each project comes with its own set of unique issues related to how one engages a tumultuous concession-era heritage, resistance to the commercialization of faux historical relics, and the role of representation in the dialectics between past and present. One can sense the delicate balance between the contrasts of new and old, smooth and textured, refined and raw. These projects also speak to an archeological approach of peeling back the layers, working with deletions as much as additions. On all scales of design, Neri&Hu embraces nostalgia as a productive lens, through which the team can consider an alternative reading of historical contexts as well as a different process of design within that context. It is a methodology that urges Neri&Hu to look closely at the details of the mundane, in hopes of achieving a deeper understanding of the heritage of those places that we want to not only participate in presently, but to extend to the future.
■建築概要
Neri&Hu: Reflective Nostalgia
Opening: 6.30pm, October 14, 2022
Duration: October 15 – November 30, 2022
Location: Aedes Architecture Forum
Project Team
Neri&Hu Design and Research Office: Lyndon Neri, Rossana Hu, Christine Chang, Federico Saralvo, Jan Lee, Yinzhu Shen, Luna Hong, Lyuqitiao Wang, Serein Liu, Amy Cao
Aedes Architecture Forum: Julia Schlutsmeier-Hage, Hanna Duspohl
Generously supported by: Aranya, Youwell, De La Espada, La Manufacture
Aedes cooperation partners: Zumtobel, Cemex, Camerich, Erwin Hymer Group