SHARE 写真家のヴォルフガング・ティルマンスによる、MoMAでの展覧会「Wolfgang Tillmans To look without fear」の会場写真。展示場所に合わせて自身で作品を構成する事でも知られ、インスタレーションとしても評価される
- 日程
- 2022年9月12日(月)–2023年1月1日(日)
写真家のヴォルフガング・ティルマンスによる、MoMAでの展覧会「Wolfgang Tillmans To look without fear」の会場写真です。展示場所に合わせて自身で作品を構成する事でも知られ、インスタレーションとしても評価されています。ティルマンスの公式サイトでは、会場写真が88枚のスライドショーで閲覧可能です。展覧会の公式ページはこちら。
こちらはリリーステキストの翻訳。
ニューヨーク近代美術館は「Wolfgang Tillmans: To look without fear」を行います。作家にとってニューヨークでの初めての美術館調査で、2022年9月12日から2023年1月1日まで、スティーブン&アレクサンドラ・コーエン展示センターでの特別展覧会です。ティルマンスの写真、ビデオ、マルチメディア・インスタレーションなど約350点が、美術館の6階にゆるやかな年代順で展示されます。この展覧会では、新しい学識と8年にわたるアーティストとの対話から、ティルマンスの深い独創性、哲学的、創造的なアプローチが、彼がそのキャリアを通じて提唱してきた社会的、政治的活動にいかに影響を受け、またそれを強調するためにデザインされているかに焦点をあてます。「Wolfgang Tillmans: To look without fear」は、新たにデイヴィッド・デックマン写真部門のシニアキュレーターとなったロクサナ・マルコシと、キュレーターアシスタントのケイトリン・ライアン、写真部門の前キュレーターアシスタントのフィル・テイラーによって企画されています。
ヴォルフガング・ティルマンス(1968年ドイツ生まれ)は、そのキャリア初期から写真表現の既成概念を覆し、与えられた文脈に応じて写真間の接続を行い、写真を隅に、ドアフレームの上に、自立した柱の上に、あるいは消火器の横に吊り下げて展示空間を活性化させました。このような全体的なインスタレーションのために独自の言語を発展させることで、ティルマンスの実践は、彫刻的な次元に踏み込んでいるのです。彼の実践の決定的な論理は視覚的民主主義であり、「もし一つのことが重要なら、すべてが重要である」というフレーズに最もよく集約されています。
ティルマンスは、アーティストの役割として、社会認識のための「増幅器」であることなどを考えています。彼の制作姿勢は、人と人とのつながりや一体感を前面に押し出したもので、被写体への深い愛情を感じさせます。ティルマンスは、エイズ危機における生存と喪失を描き、メディアによる軍隊の美化を掘り起こし、世界中のLGBTQ+コミュニティに声を与え、グローバリズムの拡散を追跡し、そうすることで絶対的な真実に対する主張と論争しています。
「ティルマンスの価値観は、いくつかの中心的な問いを軸に展開されています」とマルコシは言います。「写真は何を見えるようにすることができるのでしょうか?人は何を知ることができるのでしょうか?誰が注目されるに値するのでしょうか?人はどのように他の人々とつながることができるのでしょうか?どのようにして連帯感を育むことができるのでしょうか?芸術の政治的可能性と倫理的価値は何に宿るのでしょうか?」
1980年代から現在に至るまで、MoMAの調査はアーティストの制作活動を網羅し、象徴的な写真と、これまであまり目にすることのなかった重要な作品群を紹介する予定です。ナイトライフの恍惚としたイメージからカメラなしの抽象画、繊細なポートレートから建築的研究、社会運動の記録から窓辺の静物、天体現象から親密なヌードまで、ティルマンスは想像しうるあらゆるジャンルの写真を探求し、いかに写真を意味のあるものにするかを常に試してきました。
「To look without fear」では、これらの作品群を展示し、壁に正確に貼られた額縁なしのプリントから、テーブルの上にコピー、ビデオプロジェクション、雑誌のページなどの、まとめられたイメージ群までに、ティルマンスの独特の展示方法を反映させます。「私のインスタレーションは、私の見方、私が環境を認識する方法、あるいは認識したい方法の反映だと考えています」とティルマンスは述べています。「それらは常に私が生きたいと思う世界でもあるのです」 彼の作品の物理的な表現へのこのような配慮は、写真というメディアの詩的な可能性に対する長年の研究から生まれたものです。
以下の写真はクリックで拡大します
以下、リリーステキストです。
The Museum of Modern Art will present Wolfgang Tillmans: To look without fear, the artist’s first museum survey in New York, from
September 12, 2022 through January 1, 2023, in the Steven and Alexandra Cohen Center for Special Exhibitions. Unique groupings of approximately 350 of Tillmans’s photographs, videos, and multimedia installations will be displayed according to a loose chronology
throughout the Museum’s sixth floor. Informed by new scholarship and eight years of dialogue with the artist, the exhibition will highlight how Tillmans’s profoundly inventive, philosophical, and creative approach is both informed by and designed to highlight the social and political causes for which he has been an advocate throughout his career. Wolfgang Tillmans: To look without fear is organized by Roxana Marcoci, the newly-named David Dechman Senior Curator of Photography, with Caitlin Ryan, Curatorial Assistant, and Phil Taylor, former Curatorial Assistant, Department of Photography.
From the outset of his career, Wolfgang Tillmans (b. 1968, Germany) has revolutionized the prevailing conventions of photographic presentation, making connections between his pictures in response to a given context and activating the space of the exhibition by hanging photographs in a corner, above a doorframe, on a free-standing column, or next to a fire extinguisher. In developing his own language for these overall installations, Tillmans’s practice verges into a sculptural dimension. The decisive logic of his practice is a visual democracy, best summarized by his phrase “If one thing matters, everything matters.”
Tillmans considers the role of the artist to be, among other things, that of “an amplifier” for social awareness. His approach to making pictures foregrounds the ideas of human connections and togetherness, with his work reflecting a deep care for his
subjects. Tillmans has pictured survival and loss amid the AIDS crisis, mined the media’s aestheticization of military forces, given voice to LGBTQ+ communities around the world, and tracked the diffusion of globalism—and, in so doing, contested claims to absolute truth.
“Tillmans’s value system revolves around some central questions,” said Marcoci. “What can pictures make visible? What can one know at all? Who deserves attention? How can one connect with other people? How might we foster solidarity? In what do art’s political potential and ethical worth reside?”
Spanning the artist’s production from the 1980s to the present, MoMA’s survey will present iconic photographs alongside his rarely seen significant bodies of work. From ecstatic images of nightlife to cameraless abstractions, sensitive portraits to architectural studies, documents of social movements to windowsill still lifes, astronomical phenomena to intimate nudes, Tillmans has explored seemingly every genre of photography imaginable, continually experimenting with how to make pictures meaningful.
To look without fear will present these bodies of work and reflect Tillmans’s distinct strategies of display—from unframed prints taped precisely to the wall to constellations of images grouped on tabletops as photocopies, video projections, and magazine pages. “I see my installations as a reflection of the way I see, the way I perceive or want to perceive my environment,” Tillmans has said. “They’re also always a world that I want to live in.” Such attention to the physical manifestation of his work extends from a longstanding investigation of the poetic possibilities of the photographic medium.