SHARE 狩野佑真 / studio yumakanoによる家具コレクション「Rust Harvest Furniture」
狩野佑真 / studio yumakanoがデザインした家具コレクション「Rust Harvest Furniture」です。
“Rust Harvest|錆の収穫”で収穫した素材を用いた、ユニークピースの家具コレクション。
アクリルならではの光の屈折と厚みを通して見る錆は非常に神秘的であり、まるでどこか遠い惑星の大地を覗き込んでいるかのような感覚になる。
アクリルとは別に一部分だけその錆由来の金属(赤錆=鉄、青錆=銅)を使うことで、錆の色と元の素材の対比を表現した。
金属部分はあえてコーティングせず無垢のまま仕上げ、湿気などで自然と錆が発生し何十年も経過したのちにアクリル部分の錆と同じ色になることを想定している。
錆、アクリル、金属という自然素材と工業製品が融合した、非常に美しい彫刻的な家具である。
以下の写真はクリックで拡大します
以下は、家具コレクションの解説テキスト冒頭でも触れられている「Rust Harvest|錆の収穫」についてのテキストです。
Rust Harvest|錆の収穫
“Rust Harvest|錆の収穫”は錆にフォーカスしたマテリアル実験プロジェクト。
防錆はモノ作りの長い歴史において永遠のテーマである。錆は飛行機を墜落させ、船の速度を落とし、車のエンジンを故障させ、橋を崩壊し、鉄筋コンクリートの内部で広がり、銃弾を詰まらせ、洗濯機を破壊し、星の数ほどの自転車をスクラップにしてきた。だが、その悪者とされてきた錆をよく見ると、様々な色が複雑に混ざり合い非常に美しい模様であることに気づく。
そこで、普通であれば誰もが見捨ててしまうその美しい錆模様を量産し、新しいテクスチャーとしてプロダクト製品へ利用できないかと考えた。様々な実験を繰り返すなかで、錆びた金属板から錆のみをアクリル樹脂に転写させる技法の開発に成功した。日光・雨・土・海水を用いて金属板を錆びさせ、そこから錆のみを剥がした金属板を再び錆びさせ新たな錆を作り出すという一連の工程は、農作物を生産するサイクルと同じように錆の模様を“収穫”している。
自然の錆を扱いながらも、生産性・流通性・コスト面なども考慮し、形だけのデザインのみならず生産体制までをトータルでデザインした。錆を封じ込めたアクリル樹脂は、金属と違い光が透過する様子が美しく、長い年月により変化する錆の時間を止めたような素材となった。本来のアクリル樹脂と同様の加工性があるため、プロダクトやインテリア用品・建材としても使用可能であり、素材の無限の広がりを内包している。
■作品概要
タイトル:Rust Harvest Furniture
デザイン:狩野佑真/studio yumakano
素材:アクリル樹脂, 鉄, 銅, 錆
竣工:2017年~
写真:Gottingham
This is part of a collection of unique piece furniture made with material from the Rust Harvest project.
The way light refracts through the thickness of the resin provides the rust a mysterious appearance, as though you are looking at the soil of a distant planet. Adding parts of the metals the rust came from (iron for red, copper for blue), lets the user compare it to its original form. The sheets of metal are left untreated, giving it a raw look, and after years have passed, they should look like the material within the acrylic.
Rust, metal, and acrylic. The contrasting combination of natural and manmade materials produces a fascinating sculptural quality in these pieces of furniture.
Rust Harvest
“Rust Harvest” is an experimental materials project focused on rust.
The prevention of rust is an age-old problem in manufacturing. Rust has brought down planes, slowed ships, disabled engines, ruined bridges, spread through reinforced concrete, jammed guns, broken washing machines, and reduced unnumbered bicycles to useless scrap. While constantly cast as a devil, a closer look at rust reveals a variety of startlingly beautiful patterns and complex mixtures of color.
With this in mind, we believed that the attractive expressions of rust could be produced in quantity and used in new textures and products.
Through trial and error, we were able to develop a technique that allowed us to transfer only the rust from metal plates using acrylic resin. We expose these plates to light, rain, earth, and seawater to create rust, collect the rust, and then subject the plates to more weathering, which creates another crop to harvest in a process similar to an agricultural cycle. While we still use natural rust, we have taken into account manufacturing, distribution, and costs to create a complete system of production that has moved beyond the scope of design alone.
Unlike metal, the light penetrates rust trapped inside the acrylic resin, which creates a frozen moment from a process that has taken years. Because the resulting material can be used like ordinary acrylic resin, it holds limitless possibilities for various products, interior design, and construction.
Rust Harvest Furniture
Design : Yuma Kano
Material : Acrylic resin, Steel, Aluminium, Copper, Rust
Design Release Date : 2017-
Photo : Gottingham