SHARE 庄司光宏 / UCHIDA SHANGHAIによる、中国・上海市の、集合住宅の一住戸のリノベーション「上海にある47平米の小さな住宅」
庄司光宏 / UCHIDA SHANGHAIが設計した、中国・上海市の、集合住宅の一住戸のリノベーション「上海にある47平米の小さな住宅」です。
敷地は上海浦東、ショッピングセンターと地下鉄駅まで徒歩3分の立地である。
施主は上海人、夫婦と子供の3人家族
上海に購入したスケルトンのマンションはとても狭かったが新しい生活空間の可能性を求めて私に設計依頼してきた。以前は300平米の賃貸マンションに住んでいたが子供も大きくなりそろそろ家を出るのでコンパクトな生活にシフトしたいとのことだった。
住宅における豊かさとは何か?それは何に価値を置くかで感じ方は変化すると捉えている。
要は施主が感じられればそれが豊かなのではないかと思う、普遍的なものではない。
金を出せばほぼなんでも手に入る上海では価値観の創造が一番難しい。かと言って広さ、豪華さ、ブランド品も豊かさのエレメントとしては決して否定は出来ない、でもそれがここでは限度がある。施主はこの狭小空間の中に漠然と豊かさと新しい高級感を感じられることを唯一の希望としてオーダーしてきた。
そこで一つの仮定としてデザイン言語の手数を増やした。余白をあまり作らないことにコンセプトを決定した。新しい空間配置で色々な住み方が誘発されますとか、そうゆうことではなく
きちんと好きなものをデザインして積み重ねる、個から全体を構築する手法である。
椅子の下に収納があったり、壁から机が出てきたり工夫が随所にあるのだけれども、とても大きな窓だったり無垢のテーブル、ルーバーの引き戸だったり豊かさを感じる言語の手数を増やし全てが説明可能な部分として設計した。もちろん施主が好きなものである。結局狭くても欲しいものは欲しいのよと、いい意味で諦めないデザインを実現したかった。
その手数を一つの世界観でまとめることで狭小の中に愛着と豊かさを感じることができるのではないかと。
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以下、建築家によるテキストです。
敷地は上海浦東、ショッピングセンターと地下鉄駅まで徒歩3分の立地である。
施主は上海人、夫婦と子供の3人家族
上海に購入したスケルトンのマンションはとても狭かったが新しい生活空間の可能性を求めて私に設計依頼してきた。以前は300平米の賃貸マンションに住んでいたが子供も大きくなりそろそろ家を出るのでコンパクトな生活にシフトしたいとのことだった。
幸せはなるものではなく感じるもの。
住宅における豊かさとは何か?それは何に価値を置くかで感じ方は変化すると捉えている。
要は施主が感じられればそれが豊かなのではないかと思う、普遍的なものではない。
金を出せばほぼなんでも手に入る上海では価値観の創造が一番難しい。
かと言って広さ、豪華さ、ブランド品も豊かさのエレメントとしては決して否定は出来ない、でもそれがここでは限度がある。施主はこの狭小空間の中に漠然と豊かさと新しい高級感を感じられることを唯一の希望としてオーダーしてきた。狭くても彼らの基準の快適性と最小限の好きなものに囲まれて生活したい。これを実現するためにスタディを繰り返した。
新しい高級感
狭くても工夫すればいいでしょ、家具はイケアか無印で買えば十分でしょとか
無添加の食品食べてヨガすれば、私は幸せよみたいな価値観ではなく、内装も家具も良いデザインで自分だけの特別なものが欲しいという人たちも確実に存在する。決して華美なものだけを求めているわけではなく本質的なアーキテクチャーを、この施主はそういうタイプだった。長渕剛さんの名曲I love youのようにストレートな本音と建前をどのようにデザインに消化すればいいか試行錯誤した。そう、それが新しい高級ってものにつながるのではないかと
余白をあまり作らないこと、個から全体を構築する。
そこで一つの仮定としてデザイン言語の手数を増やした。余白をあまり作らないことにコンセプトを決定した。新しい空間配置で色々な住み方が誘発されますとか、そうゆうことではなく
きちんと好きなものをデザインして積み重ねる、個から全体を構築する手法である。
一つ一つの施主の希望にデザインを与えていく作業であり狭小住宅にありがちな収納不足など基本的な機能はもちろん全て解決している。大きく吹き抜けをとる案も並行して提案したがあまりにも2階の環境がタイトになってしまう為現行の案を採用した。
椅子の下に収納があったり、壁から机が出てきたり工夫が随所にあるのだけれども、とても大きな窓だったり無垢のテーブル、ルーバーの引き戸だったり豊かさを感じる言語の手数を増やし全てが説明可能な部分として設計した。もちろん施主が好きなものである。結局狭くても欲しいものは欲しいのよと、いい意味で諦めないデザインを実現したかった。
その手数を一つの世界観でまとめることで狭小の中に愛着と豊かさを感じることができるのではないかと。
例えば、子供が学校で友達にうちの家は狭いけどテレビは壁とツライチだし、階段は手すりが光っているしミニバーもある、集中できる勉強机だってある、大型ロールスクリーンは電動でホテルみたいよと言ってくれたらこちらの思うツボである。
そして、それぞれ別のエレメントがデザインコントロールされている。
一つの世界観が竹による質感と造形である。7mm縦積層の炭化した竹集成材をキーマテリアルとして調色し素朴な中にも高級感がある独特のテクスチャを獲得することに成功した。一部家具部分と床材を除き竹集成材を内装材として使用している。私が継続して研究使用してきた素朴ながらも新しい高級を感じるマテリアルである。
フローリングと躯体側の壁面材はあえて白基調のオークを貼り竹集成材とのコントラストを強調しているのと空間的な広がりを与えている。
プランについて
一階は水回りとリビングダイニング
造り付けのソファの横にミニバーとワインセラー
既存の開口サッシの手前には断熱、遮音効果も高まる木製フレームの窓が再設計されインテリアの調和を取っている。夜景を見ながらアートブレイキーをかければそこは極上のラウンジバーであり友人を呼んでのパーティーもおこなえる。
5mmフラットバーと竹のルーバーによって製作された引き戸によりキッチンエリアとリビングエリアは分節可能で狭い空間の中にも連続性を感じさせたかった。
基本収納は壁面と一体になるような処理がされ収納という言語が目立たないように注意し設計。キッチンの後ろ側も収納でゴミ箱も含め機能をビルトインしている。初めての人はどこが収納かわからないだろう。
階段を上がると二回はベッドルームと畳の子供部屋でプライベートの空間である。
ミラーにより細長い階段スペースはリフレクションし広さの確保とともに全身鏡にもなっている。2階の床は巾50mm細いフローリングのヘリンボーン貼、一階とは異なり低い天井を躯体の直塗装とし床に質感を持たせた。畳の部屋は子供の寝室で壁面収納と共に勉強スペースが計画されている。採光を確保するために障子の建具で境界を設定している。
最小空間に最大の収納量と複数のデザイン言語を投入した47平米のこの住宅は様々な要素の集積により成り立っている。
47平米という小さな住宅の中に幸せを感じてもらったら、たまらなく嬉しいことである。
■建築概要
作品名:「47 sqm two-level apartment in shanghai」
所在地:中国上海市
設計者:庄司光宏
設計事務所:uchida shanghai
設計分野:住宅リノベーション
延床面積:47㎡
施主:個人
設計時期:2019
撮影:長谷川健太
種別 | 使用箇所 | 商品名(メーカー名) |
---|---|---|
内装・床 | 1階床 | t=15 オークフローリング |
内装・床 | 2階床 | t=15 w=50 ウォールナット |
内装・壁 | 壁 | t=10mm オーク板 |
内装・壁 | ルーバー壁 | t=10mm W=15mm 集成材 [炭化] |
内装・キッチン | キッチン | (KOHLER) |
内装・水廻り | 洗面 | (TOTO) |
内装・照明 | ペンダントライト1 | FLOAT 39(nordlux) |
内装・照明 | ペンダントライト2 | |
内装・照明 | ダウンライト | F07-055(CDN) |
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The site is located in Pudong, Shanghai, just 3 minutes walk to the shopping center and subway station.
The client is a Shanghainese family of three, a couple and a child.
The skeleton apartment they bought in Shanghai was very small, but they asked me to design a new living space for them. They used to live in a 300 square meter rental apartment, but now that their children are grown and ready to leave home, they wanted to shift to a more compact lifestyle.
Happiness is not something you become, but something you feel.
What is the meaning of wealth in housing? I believe it depends on the value you place on it.
In short, I believe that if the client can feel it, then it is richness.
In Shanghai, where you can get almost anything if you pay for it, it is most difficult to create a sense of value.
On the other hand, I cannot deny that spaciousness, luxury, and brand-name goods are also elements of wealth, but there is a limit to these elements here. The client’s only wish was to have a vague sense of affluence and a new sense of luxury in this small space. Even though the space is small, they want to live in their standard of comfort and surrounded by a minimum of their favorite things. To achieve this, we repeated the study.
A new sense of luxury
It’s okay if you’re small, but if you’re creative, you can buy furniture from Ikea or Muji.
There are definitely people who want something special for themselves with good interior design and furniture, rather than the value system that says, “I’m happy if I eat additive-free food and do yoga. This client was the type of person who was not only looking for something spectacular, but also for essential architecture. Just like the famous song “I love you” by Tsuyoshi Nagabuchi, I went through a trial and error process to find a way to digest the straightforward and honest intentions and intentions into the design. Yes, I thought that would lead to a new kind of luxury.
Not to make too many margins, to build a whole from the individual.
One of the assumptions I made was to increase the number of moves in the design language. I decided on the concept of not creating too many margins. This is not to say that the new spatial arrangement will induce various ways of living.
It is a method of constructing the whole from the individual, of designing and accumulating what one likes properly.
It is a process of giving a design to each of the client’s wishes, and of course all the basic functions, such as lack of storage, which are often found in small houses, are solved. We also proposed a large atrium, but the second floor environment was too tight, so we adopted the current plan.
There is storage under the chair, a desk coming out of the wall, and many other devices, but I designed the room with very large windows, a solid table, and louvered sliding doors to increase the number of hands in the language of richness and to make everything explainable. Of course, these are things that the client likes. In the end, I wanted to realize a design that does not give up in a good sense, saying that the client wants what he wants even if it is small.
I thought that by combining the number of hands in a single world view, it would be possible to feel attachment and richness in a small space.
For example, if a child tells his or her friends at school that our house is small, but the TV is flush with the wall, the staircase has a shiny railing and a mini-bar, there is a study desk for concentration, and the large roll screen is electric and looks like a hotel, we are at our wit’s end.
And each element is designed and controlled differently.
One world view is the texture and form of the bamboo. 7mm vertically laminated carbonized laminated bamboo was used as a key material to achieve a unique texture with a rustic yet luxurious feel. Except for some furniture parts and flooring, laminated bamboo is used as the interior material. This is a material that I have been continuously researching and using, and it gives a new sense of luxury despite its simplicity.
The flooring and the walls of the building frame are made of white oak to emphasize the contrast between the bamboo and the laminated wood, and to give a sense of space.
About the plan
On the first floor, there is a living and dining room with a water closet.
A mini bar and wine cellar next to the built-in sofa.
In front of the existing sash window, a wooden frame window was redesigned to increase thermal and acoustic insulation, and to harmonize with the interior. If you listen Art Blakey while looking at the night view, it is a superb lounge bar where you can invite your friends and have a party.
The sliding door made of 5mm flat bar and bamboo louver can divide the kitchen area from the living area, and I wanted to create a sense of continuity in the narrow space.
The basic storage space is designed to be integrated with the wall surface so that the language of storage does not stand out. The back of the kitchen is also a storage area with built-in functions, including a trash can. For the first time, you may not know where the storage is.
Up the stairs, the second floor is a private space with a bedroom and a tatami mat room for the children.
The floor of the second floor is herringbone flooring with a thin 50mm width, and unlike the first floor, the low ceiling is painted directly on the building frame to give the floor texture. The tatami room is a child’s bedroom with wall storage and a study space. In order to secure the lighting, the boundary of the room is set with a shoji door.
This 47-square-meter house, with its minimal space, maximum amount of storage, and multiple design languages, is made up of an accumulation of various elements.
It would be a great pleasure if people could feel the happiness in this small house of 47 square meters.
47 sqm two-level apartment in shanghai
Project type: house renovation
Designer: mitsuhiro shoji
Design company: uchida shanghai
Photo: kenta hasegawa
Area: 47 sqm
Design time: 2019
Location: Pudong, Shanghai