SHARE 堤由匡建築設計工作室による、神奈川・横浜市の店舗「晴れ着の丸昌 横浜店」
堤由匡建築設計工作室が設計した、神奈川・横浜市の店舗「晴れ着の丸昌 横浜店」です。店舗の公式サイトはこちら。
人生の重要な節目で身にまとう晴れ着。
晴れ着の丸昌横浜店は、晴れ着を通して日本の伝統文化を後世に伝えるという使命を抱いた老舗の貸衣装店である。今回は主に列席衣装フロアをリニューアルした。式場提携店での衣装レンタルに押されがちな昨今、豊富な種類の衣装を手頃な価格で提供できるということを、空間デザインを以って広く周知させるというクライアントの強い思いがあり、またコロナの影響で「ハレの場」が萎縮することへの危機感からも、一生に一度の衣装を選ぶ場所にふさわしい格式と印象が求められた。
豊富な種類を誇るだけに展示する和服は多く、什器はシンプルに認識しやすく配置し、また圧迫感を極力減らすために什器の高さは最小限の1.8mに抑えている。メインの商品である留袖がブラケットに遮られることなく美しく連続的にディスプレイできるように、ハンガーパイプを背板ではなく底板から立ち上げた。
特筆すべき天井は、既存の天高に限りがあるゆえのアイデアだった。RC構造の梁を避けつつ、薄い木の板をわずかに高さを変えながら貼り、底目地を切ることであたかも重なっているように見せる。このアイデアは和服の襲(かさね)からヒントを得ている。
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以下、建築家によるテキストです。
人生の重要な節目で身にまとう晴れ着。
晴れ着の丸昌横浜店は、晴れ着を通して日本の伝統文化を後世に伝えるという使命を抱いた老舗の貸衣装店である。今回は主に列席衣装フロアをリニューアルした。式場提携店での衣装レンタルに押されがちな昨今、豊富な種類の衣装を手頃な価格で提供できるということを、空間デザインを以って広く周知させるというクライアントの強い思いがあり、またコロナの影響で「ハレの場」が萎縮することへの危機感からも、一生に一度の衣装を選ぶ場所にふさわしい格式と印象が求められた。
豊富な種類を誇るだけに展示する和服は多く、什器はシンプルに認識しやすく配置し、また圧迫感を極力減らすために什器の高さは最小限の1.8mに抑えている。メインの商品である留袖がブラケットに遮られることなく美しく連続的にディスプレイできるように、ハンガーパイプを背板ではなく底板から立ち上げた。
ミーティングスペースの間仕切りは細い格子のパーティションとし、帯にそれぞれ異なる組子細工を嵌め込んでいる。組子に使われている文様名がそのまま室名となり、九谷焼のルームサインとなる。
中央の大きな円柱はあえて積極的に見せることにし、版築を模した塗装を施し、和風の空間に調和するインパクトある存在感を付与した。トイレの壁には大谷石の馬積み、天井には艶やかなベンガラ色の和紙を貼り、重厚感のある格調高いサニタリーをデザインしている。
特筆すべき天井は、既存の天高に限りがあるゆえのアイデアだった。RC構造の梁を避けつつ、薄い木の板をわずかに高さを変えながら貼り、底目地を切ることであたかも重なっているように見せる。このアイデアは和服の襲(かさね)からヒントを得ている。古来より現代に至るまで、日本人は布を重ねることを楽しんできた。一番よく知られる事例は平安時代の十二単であろう。この時代は様々な配色の襲(かさね)を扱えることがファッションセンスの証であったという。伝統にインスパイアされた現代的な空間の中で衣装を選ぶ体験が、来たる晴れ舞台へ高揚感をより高めてくれることを望んでいる。
■建築概要
晴れ着の丸昌 横浜店
住所:横浜市南区
面積:401.44㎡
設計:堤由匡建築設計工作室(堤由匡、洪秀秀)
照明デザイン:ライトモーメント(田中圭吾、金森善弘)
サインデザイン:晴れ着の丸昌横浜店
設備アドバイス:東洲斎設備(石川星明、竹林克宣、山崎隆司)
施工:オオイバシ
写真:広松美佐江/鋭景撮影(陶板サインのみ:晴れ着の丸昌 横浜店)
竣工:2021年4月
種別 | 使用箇所 | 商品名(メーカー名) |
---|---|---|
内装・床 | 売り場床 | |
内装・床 | ミーティングスペース床 | |
内装・床 | 打掛エリア床 | |
内装・床 | トイレ床 | |
内装・壁 | 売り場壁1 | |
内装・壁 | 売り場壁2 | |
内装・壁 | トイレ壁 | 大谷石 |
内装・柱 | 中央柱 | |
内装・天井 | 売り場天井 | |
内装・天井 | トイレ天井 | |
内装・造作家具 | 格子パーティション帯 | 組子細工(タニハタ) |
内装・造作家具 | 格子パーティション | 縦格子(オオイバシ) |
内装・造作家具 | サイン | ホワイトオーク化粧合板(川田美術陶板) |
内装・造作家具 | 什器 | スギ突板・ポリ化粧合板(オオイバシ) |
内装・照明 | 売り場照明1 | |
内装・照明 | 売り場照明2 | |
内装・照明 | 売り場照明3 | 什器LED間接照明(DN-lighting) |
内装・照明 | 売り場照明4 | 天井LED間接照明(neostruct) |
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At an important milestone in Japan, we often wear a special clothes called as Haregi. Yokohama Marusho is a long-established costume rental store with the mission of handing down traditional Japanese culture to posterity through Haregi. This time, we mainly renewed the sales floor of wedding Kimono costumes. Nowadays, people tend to be pushed by costume rentals at wedding hall affiliated shops, and there is a strong desire of clients to widely inform them that they can offer a wide variety of costumes at reasonable prices through space design, and against the sense of danger that the ceremony is shrinking due to the COVID-19, a form and impression suitable for a place to choose a special costume once in a lifetime was required.
There are many Kimonos are exhibited because they boast a wide variety of items, so the fixtures are arranged in a simple layout and easy-to-recognize, and the height of the fixtures is kept to a minimum of 1.8 m in order to reduce the feeling of oppression. The hanger pipe was raised from the bottom plate instead of the back plate so that the main product, Tomesode, could be displayed beautifully and continuously without being blocked by the bracket.
The partition of the meeting space is a thin lattice partition, and different Kumiko work is fitted to each spandrel. The traditional pattern name of Kumiko printed on the Kutani ware plate which becomes the room sign.
The large column in the center was intentionally shown positively, and was painted to imitate rammed earth, giving it an impactful presence that harmonizes with the Japanese-style space. Oya stone is piled up on the wall of the toilet, and Japanese paper of glossy Bengala color is pasted on the ceiling to design a dignified and elegant sanitary.
The most remarking design of ceiling was an idea due to the limited height of the existing structure. While avoiding the beams of the RC structure, thin wooden boards are pasted while slightly changing the height, and the bottom joints are cut to make it look as if they overlap. This idea is inspired by the traditional manner of layering Kimono called as Kasane. Since ancient times till present days, Japanese people have enjoyed layering cloths. The most well-known case is probably the Junihitoe of the Heian period. It is said that in this era, it was a proof of fashion sense to be able to handle layering various color schemes. We hope that the experience of choosing costumes in a contemporary space inspired by tradition will enhance the uplifting feeling of the upcoming sunny stage.
HAREGINO MARUSHO
Address: Yokohama, Japan
Area: 401.44㎡
Program: Kimono Shop
Completion: April 2021
Construction: Ooibashi
Interior design: TSUTSUMI & ASSOCIATES (Yoshimasa Tsutsumi, Xiuxiu Hong)
Lighting Design: Lightmoment co.,ltd (Keigo Tanaka, Yoshihiro Kanamori)
Signage Design: Marusho
Facility Advise: Beijing Dongzhouji Technical Consultation(Hoshiaki Ishikawa, Katsunori Takebayashi, Ryuji Yamazaki,)
Photo: Misae Hiromatsu / Ruijing Photo, (only sign plate by HAREGINO MARUSHO)