SHARE 建築写真家のイワン・バーンの、ヴィトラ・デザイン・ミュージアムでの展覧会「Iwan Baan: Moments in Architecture」。建築分野で世界的に知られる写真家の回顧展。デジタルメディアの発展の中で活動を深め、世界中の著名な建築家の作品から伝統建築までを撮影。建築のみならずその場の人々の活動にも注目するスタンスで知られる
- 日程
- 2023年10月21日(土)–2024年3月3日(日)
建築写真家のイワン・バーンの、ヴィトラ・デザイン・ミュージアムでの展覧会「Iwan Baan: Moments in Architecture」です。
建築分野で世界的に知られる写真家の回顧展です。バーンは、デジタルメディアの発展の中で活動を深め、世界中の著名な建築家の作品から伝統建築までを撮影しています。また、建築のみならずその場の人々の活動にも注目するスタンスで知られています。会期は、2023年10月21日~2024年3月3日です。展覧会の公式ページはこちら。本記事では会場写真に加え、代表的な作品の一部も掲載します。
こちらはリリーステキストの翻訳です
イワン・バーンは、今日の建築と建設環境に関する代表的な写真家の一人です。彼の写真は、世界的な巨大都市の成長を記録し、伝統的な住宅や非公式の住宅構造を探求し、レム・コールハース、ヘルツォーク&ド・ムーロン、妹島和世、タチアナ・ビルバオなど著名な現代建築家の建物を描いています。2023年10月から2024年3月にかけて、ヴィトラ・デザイン・ミュージアムはバーン作品の初の大規模な回顧展を開催します。展覧会「Iwan Baan: Moments in Architecture」は、21世紀初頭の世界の建築、その都市と社会的背景、そして建築を利用する人々のパノラマを描き出すことで、写真家の広い視野を反映しています。
過去30年間のデジタルメディアの台頭は、写真と建築の世界を根本的に変えました。新しい建物の画像がリアルタイムで入手できるようになり、建築家の台頭を促し、設計プロセスに影響を与え、建築をヴィジュアル商品にしています。イワン・バーンほど、力強くこれらの発展を形作った写真家は他にいません。バーンの写真は素早く、正確で、鮮明です。そしてそれは深く人間的で詩的でもあります。彼は建物を美しく見せる方法を知っていますがが、建築が生き生きとする瞬間、計画が立てられるとき、労働者が休息するとき、人々が出入りする瞬間も捉えています。建築物のランドマークの“公式”ポートレートから、2012年のハリケーン・サンディ後の暗闇のマンハッタンの写真まで、過去20年間の象徴的な写真の多くがバーンによって撮影されました。
この展覧会では、2000年代初頭からバーンが手がけてきたあらゆる分野の事例が紹介され、世界各地の伝統的建築やインフォーマルな建築を撮影したフィルム映像や、めったに公開されない写真も展示されます。中国の丸いヤオドンの村からエチオピアの岩を削った教会まで、カイロのセルフビルドの集合住宅からカラカスのトーレ・ダビデまで。「重要なのはストーリーだ」とイワン・バーンは言います。「私は、時代を超越した建築的なイメージよりも、特定の瞬間、その場所、そこにいる人々に興味があります。その空間やその周辺にある予期せぬ、予定外の瞬間、人々がその空間とどのように関わり、そこで展開される物語にです」
中国
バーンの建築への傾倒 は、2004年にオランダの建築家レム・コールハースと交わったことがきっかけで生まれました。展覧会の最初のセクションでは、コールハースの建築事務所OMAによるCCTV本部(2002-2012)とヘルツォーク&ド・ムーロンによるオリンピック・スタジアム(2003-2008)-どちらも北京にある-の建設を記録した一連の画像を紹介します。バーンの写真には、光沢のあるファサードだけでなく、建物を一から作り上げていく労働者たちの姿も写し出されており、しばしば困難な状況下での彼らの仕事と日常生活が記録されています。多くの未発表作品を含むこのセクションは、プロセスとして、社会的な力として、そして中国が世界的な大国へと台頭する現れとして、バーンが建築に魅了された始まりを明らかにします。これは、2000年代初頭の中国の不動産ブームや、より伝統的な中国の建物を記録した、このセクションの他の写真シリーズにも示されています。
視点
レム・コールハースとの最初のコラボレーション以来、バーンは今日の第一線で活躍する多くの建築家を含むネットワークを常に発展させてきました。ヘルツォーク&ド・ムーロン、フランシス・ケレ、藤本壮介、タチアナ・ビルバオ、ディラー・スコフィディオ+レンフロ、SANAA、伊東豊雄、その他多くの建築家にとって、バーンは彼らのプロジェクトを記録する際に選ばれる写真家です。建物の特徴や背景を捉えるために、バーンはヘリコプターによる空撮と、パノラマ写真から細部のクローズアップまで、さまざまな視点を組み合わせています。彼の建築家との仕事上の関係は、完璧なショットのために正しいモチーフやアングルを選択するために、しばしば彼の直感に任せるようなものです。彼は、理想的とされる天候や光を待つことなく、その瞬間を受け入れ、現実の侵入を歓迎し、ほとんど偶発的に、建物のパブリックイメージを形成する視覚的な力を持つショットを作成するのです。展覧会の第2部では、ザハ・ハディドによるローマのMAXXI美術館からSANAAによるローザンヌのロレックス・ラーニング・センター、伊東豊雄による台湾の国立台中劇場からバルクリシュナ・ドーシによるアーメダバードのプロジェクトまで、この作品群を概観します。
都市
バーンは世界中を旅して仕事の大半を過ごすグローバル・ノマドです。彼はすべての大陸で活況を呈している巨大都市を探索し、不動産ブームや暴落、高密度化、都市の進化、そして個々の人生の物語を記録しています。東京であれ、ラゴスであれ、サンパウロであれ、香港であれ、バーンは都市景観の記録者なのです。彼は、都市の成長からモダニズムの遺産まで、グローバリゼーションから地域コミュニティまで、繰り返し現れるテーマとともに、その特異性にも目を向けています。ジャン=フランソワ・ラムルーとジャン=ルイ・マランが1975年に設計したダカール国際博覧会や、ロサンゼルスの都市スプロールと同じように、細部への愛情をもって、ブラジリアやチャンディーガルのような象徴的なモダニズム都市にアプローチしています。バーンはうまく構成されたイメージの魅惑的な力を忘れることなく、デジタル写真の軽快さを活かして予期せぬ瞬間をとらえるのです。
連続性
バーンは、依頼を受けて世界中を旅する中で、非公式の建物や伝統的な建物も撮影しています。日本であれ、ブルキナファソであれ、ハイチであれ、インドであれ、バーンは何世紀にもわたって存在し、地域の状況に適応し、文化や大陸を越えてしばしば類似性を示す住宅慣習に注目しています。その結果生まれたプロジェクトのひとつで、バーンはおそらく世界最大の仮設都市を記録しています。それは、インドのプラヤーグラージで12年ごとに開催され、推定5千万人から8千万人の巡礼者を集めるクンブ・メラの期間中に設営されるテントのキャンプです。ベネズエラのカラカスでのプロジェクトは、不法占拠者によってインフォーマルな集合住宅に改造されたトーレ・ダビデとして知られる未完成の金融センターに捧げられたものです。バーンの写真シリーズは、アーバン・シンク・タンク(アルフレッド・ブリレンブール、ユベール・クランプナー)、ジャスティン・マクガークとともに2012年のヴェネチア・ビエンナーレ国際建築展で金獅子賞を受賞したもので、生のコンクリート構造物が、住まいや店舗、コミュニティスペースなど、住民によってどのように利用されているかを示す悲壮な社会研究です。
ヴィトラ・デザイン・ミュージアムでの展示の後、この展覧会はさらに国際的な会場を巡回します。
会場写真
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イワン・バーンの作表作品
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以下、リリーステキストです。
Iwan Baan is one of today’s leading photographers of architecture and the built environment. His images document the growth of global megacities, explore traditional and informal housing structures, and portray buildings by prominent contemporary architects including Rem Koolhaas, Herzog & de Meuron, Kazuyo Sejima, and Tatiana Bilbao. From October 2023 to March 2024, the Vitra Design Museum presents the first major retrospective of Baan’s oeuvre. The exhibition »Iwan Baan: Moments in Architecture« reflects the photographer’s wide scope by drawing up a panorama of global architecture in the early twenty-first century, of its urban and social contexts, and of the people who use it.
The rise of digital media over the past thirty years has fundamentally changed the world of photography and architecture. Images of new buildings become available in real time, promoting the rise of architects, influencing design processes, and making architecture a visual commodity. No other photographer has shaped these developments as emphatically as Iwan Baan. Baan’s photography is quick, precise, and crisp – and it can be deeply human and poetic. He knows how to make a building look great, but he also captures the moments when architecture comes alive, when plans are made, when workers rest, when people move in or out. Many iconic images of the past two decades were shot by Baan, from the »official« portraits of architectural landmarks to photos of Manhattan in the dark after hurricane Sandy in 2012.
The exhibition features examples from all areas of Baan’s work since the early 2000s and includes film footage as well as rarely published photographs of traditional and informal architecture around the world – from the round Yaodong villages of China to the rock-hewn churches of Ethiopia, from self-built multi-storey dwellings in Cairo to the Torre David in Caracas. »What’s important is the story,« Iwan Baan says, »which is very intuitive and fluid. I am not so interested in the timeless architectural image as much as the specific moment in time, the place, and the people there – all the unexpected, unplanned moments in and around the space, how people interact with that space, and the stories that are unfolding there.«
China
Baan’s focus on architecture emerged after he crossed paths with Dutch architect Rem Koolhaas in 2004. The first section of the exhibition presents a series of images documenting the construction of the CCTV Headquarters by Koolhaas’s architectural firm OMA (2002–2012) and the Olympic Stadium by Herzog & de Meuron (2003–2008), both in Beijing. Baan’s pictures show not only the glossy facades but also the workers who raise the buildings from the ground up, documenting their work and their daily lives, often in difficult conditions. Including many unpublished works, this section reveals the beginnings of Baan’s fascination with architecture as a process and as a social force – and as a manifestation of China’s rise to a global superpower. This is also illustrated by other photo series in this section, which document China’s real-estate boom in the early 2000s as well as more traditional Chinese buildings.
Perspectives
Since his first collaboration with Rem Koolhaas, Baan has developed a constantly growing network including many of today’s foremost architects. For Herzog & de Meuron, Francis Kere, Sou Fujimoto, Tatiana Bilbao, Diller Scofidio + Renfro, SANAA, Toyo Ito, and many others, he is the photographer of choice when it comes to documenting their projects. To capture the character and the context of a building, Baan combines aerial views taken by helicopter with series of different perspectives ranging from panorama shots to detail close-ups. His working relationship with the architects is such that they often let him rely on his intuition to choose the right motifs and angles for the perfect shot. He embraces the moment, not waiting for supposedly ideal weather or light, welcomes reality’s incursions, and almost incidentally creates shots that have the visual power to shape a building’s public image. The second section of the exhibition gives an overview of this body of work, ranging from Zaha Hadid’s MAXXI Museum in Rome to SANAA’s Rolex Learning Center in Lausanne, from Toyo Ito’s National Taichung Theatre in Taiwan to Balkrishna Doshi’s Ahmedabad projects.
Cities
Baan is a global nomad who spends a large part of his working life travelling the world. He explores booming megacities on all continents and documents real-estate booms or crashes, increasing density, urban evolution, and individual life stories. Be it in Tokyo, Lagos, Sao Paulo, or Hongkong, Baan is a chronicler of the urban landscape. He looks at idiosyncrasies as well as recurring themes that range from urban growth to the modernist heritage, from globalisation to local communities, approaching iconic modernist cities like Brasilia or Chandigarh with the same love for detail as the International Fair of Dakar designed in 1975 by Jean-Francois Lamoureux and Jean-Louis Marin or the urban sprawl of Los Angeles. Baan uses the lightness of digital photography to capture the unexpected moment without ever forgetting about the seductive power of a well-composed image.
Continuities
On many of his commissioned travels around the globe, Baan also takes photographs of informal or traditional buildings. Whether in Japan, Burkina Faso, Haiti, or India, Baan looks at housing practices that have existed for centuries, that adapt to local conditions, and that often show similarities across cultures and continents. In one of the resulting projects, Baan documents what is presumably the world’s largest temporary city: a camp of tents set up for the duration of the Kumbh Mela festival, which is held every twelve years in Prayagraj, India, and attracts an estimated fifty to eighty million pilgrims. A project in Caracas, Venezuela, is dedicated to an unfinished financial centre known as the Torre David that has been converted by squatters into an informal housing complex. Baan’s photo series, which earned him the Golden Lion of the Venice Architecture Biennale in 2012 with Urban Think Tank (Alfredo Brillembourg and Hubert Klumpner) and Justin McGuirk, is a touching social study that shows how the raw concrete structure is appropriated by its inhabitants with homes, shops, and community spaces.
■建築概要
Exhibition title: Iwan Baan: Moments in Architecture
Dates: 21 October 2023 to 3 March 2024
Concept: Mea Hoffmann, Iwan Baan
Curator: Mea Hoffmann, Vitra Design Museum
Exhibition design: Vitra Design Museum