SHARE MADのマー・ヤンソンによる、建築展「Ma Yansong: Landscapes in Motion」。約20年の活動を通した研究と実践を回顧する展覧会。未来の生活や都市に対する想像の促進を意図し、4つのテーマに分けて模型や図面等を展示。建築を科学技術ではなく“人生が展開する現実の舞台”として捉える
- 日程
- 2023年9月29日(金)–12月17日(日)
MADのマー・ヤンソンによる、建築展「Ma Yansong: Landscapes in Motion」です。
約20年の活動を通した研究と実践を回顧する展覧会です。建築家は、未来の生活や都市に対する想像の促進を意図し、4つのテーマに分けて模型や図面等を展示しました。また背景には、建築を科学技術ではなく“人生が展開する現実の舞台”として捉えるという思想があるとの事。会場は、中国深センのShenzhen Museum of Contemporary Art and Urban Planning(MoCAUP)です。会期は、2023年12月17日まで。
こちらはリリーステキストの翻訳です
マー・ヤンソンが「Ma Yansong: Landscapes in Motion」展で、都市の未来を探求するために180の質問に取り組む
展覧会「Ma Yansong: Landscapes in Motion」が、中国のShenzhen Museum of Contemporary Art and Urban Planning(MoCAUP)で始まりました。この展覧会では、3,000㎡を超える広大なスペースで、約20年にわたる52のプロジェクトを通して、MADの研究と実践を回顧することができます。また、2016年のオープン以来、MoCAUP初の建築の個展となります。
マー・ヤンソンは序文でこの展覧会のモチーフをこう説明しています。
「建築や都市は抽象的な科学技術ではなく、人生が展開する現実の舞台なのです。それらは感情、雰囲気、時間を表しています。それらは生き物の特徴を備えています。したがって、エネルギー、流れ、ダイナミズム、不確実性に満ちています。建築は生きており、大地とともに成長し、生命に恵まれ、感情が豊かで、時間を知覚し、あらゆるものを思いやるのです。この展覧会の目的は、建築を文化的生活を探求するための導管として利用し、現代社会のダイナミックで多様かつ流動的な文化的景観を観察しながら、自身の内面を探ることを可能にすることです」
2004年のMAD設立以来、最大かつ最も包括的で批評的な展覧会である「Ma Yansong: Landscapes in Motion」は4つの章に分かれています。「対話(Dialogue)」「進歩(Progress)」「感情は事実(Feelings are Facts)」「ラプソディー(Rhapsody)」です。マー・ヤンソンの手書きスケッチ、デザイン開発時の詳細図面、ランドスケープや構造の協力者からの提案、建築模型、建設過程の画像や映像アーカイブなど、展示品の半分以上は一般公開されたことがないものです。
展覧会のメイン・セクションは、MADの現役および過去の建築家から寄せられた180以上の質問から始まります。その質問は、都市開発、建築、日常生活、建築家の役割、未来、夢など、MADメンバーがデザインをする際に考え、疑問に思うようなトピックに触れています。選ばれた質問はさらに巨大な円卓に並べられ、来場者が継続的で広範かつ深遠な対話にさらに参加することを望んでいます。
セクションⅠ「対話(Dialogue)」では、深セン湾文化公園、ハルビンオペラハウス、フェニックス移住博物館、衢州運動公園、義烏大劇院、ルーカス物語美術館、フリーダム(公共インスタレーション)など、ほとんどが都市のランドマークでもある7つの都市公共プロジェクトを紹介しています。埋め込まれたデザイン哲学は、都市、コミュニティ、そして人々の幸福に関する疑問に対してMADが描画した答えです。展覧会の旅を始める前に、来場者はまず全ての人が熟考できるように壁に貼られた質問を見ることができます。「建築は社会の境界を作り変えることができるのか?」「幸せな都市を定義するものは何か?」「中国の都市は将来どうなるのか?」
セクションⅡ「進歩(Progress)」では、中関村フォーラム・コングレス・センター、海南科学技術博物館、嘉興駅、アブソリュート・タワーズなど、建設中または完成したMADプロジェクトを紹介しています。これらのプロジェクトは、MADの多様な実践を表しています。未来都市は、多様でダイナミックな都市の現実を想像することから生まれます。
セクションⅢ「感情は事実(Feelings are Facts)」では、光のトンネル、ライト、スーパースターを含む15のデザインとランドアートプロジェクトを紹介しています。これらのプロジェクトは、典型的な建築以外の媒体を通してさまざまなトピックに取り組むMADのイマジネーションを示しています。それでも、アートプロジェクトの背後にあるデザイン哲学は、建築のそれと相互接続しています。想像力は、感情から現実に向かって生み出されます。
セクションIV「ラプソディ(Rhapsody)」では、北京2050、胡同バブル、浮島など12のプロジェクトを織り交ぜ、都市についての生きたラプソディを形成しています。どのプロジェクトも、都市の現実に対するMADの思索と批評を反映しています。マー・ヤンソンが言うように「MADの作品はラプソディのようなもので、反抗的で批判的な態度を表しています。また、一般的なパターン、目標、形式、言語に対する反発を表しています。私は、多様で純粋で前向きな感情で現実世界に反応することに興味をそそられます」
この展覧会は、都市、歴史、時間、自然の間の複雑な関係を探求し、考察するように人々を鼓舞するために、展示と探求の様々な次元を利用しています。これは、人々が自分の内面を掘り下げ、未来の生活や都市環境への想像力を広げることを促すものです。
10月12日、MoCAUPで一連のテーマ別フォーラムが開催されました。マー・ヤンソンは、アーティスト、音楽家、美術キュレーター、美術評論家、作家など18人のゲストを招き、都市建築の公共性、動きのある芸術、文化に関するクロスオーバーな対話について議論を交わしました。このフォーラムは、都市部、建築、芸術、哲学、文学にまたがり、建築から生活のあらゆる側面へと範囲を広げました。
展覧会は9月29日から2023年12月17日まで一般公開されます。
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以下、リリーステキストです。
Ma Yansong with 180 questions in the “Ma Yansong: Landscapes in Motion” exhibition to delve into the future of cities
The exhibition “Ma Yansong: Landscapes in Motion” was recently inaugurated at the Shenzhen Museum of Contemporary Art and Urban Planning (MoCAUP) in China. The exhibition provides a retrospective of MAD’s research and practices through 52 projects spanning almost two decades across an expansive space of more than 3,000 square meters. It also constitutes the MoCAUP’s first solo exhibition of architecture since its opening in 2016.
Ma Yansong explains the exhibition’s motif in the preface:
“Architecture and cities are not abstract scientific technologies but real settings where life unfolds. They represent feelings, ambience, and time. They carry traits of living beings; thus they are full of energy, flow, dynamism, and uncertainty. Architecture is alive, growing with the earth, endowed with life, rich in emotions, perceptive of time, and compassionate to everything. The goal of this exhibition is to use architecture as a conduit to explore cultural life, allowing us to probe our inner selves while observing the dynamic, diverse, and fluid cultural landscape of contemporary society.”
As the largest, most comprehensive, and critical exhibition since MAD’s founding in 2004, “Ma Yansong: Landscapes in Motion” is divided into four chapters: “Dialogue,” “Progress,” “Feelings are Facts,” and “Rhapsody.” More than half of the exhibits have never been viewable by the public, including Ma Yansong’s hand sketches, detailed drawings from design development, proposals from landscape and structural collaborators, architectural models, and image and video archives of construction process.
The main section of the exhibition commences with more than 180 questions posed from current and previous architects from MAD. The questions touch upon topics related to urban development, architecture, daily life, the role of architects, the future, and dreams, all of which MAD members consider and doubt when designing. Selected questions are further put on a huge circle table, hoping for visitors to further engage in ongoing, extensive, and profound dialogues.
Section I, “Dialogue,” presents seven urban public projects, most of which are also city landmarks, such as the Shenzhen Bay Culture Park, Harbin Opera House, FENIX Museum of Migration, Quzhou Sports Park, Yiwu Grand Theater, Lucas Museum of Narrative Art, and Freedom (a public installation). The embedded design philosophy is the response MAD rendered to questions regarding cities, communities, and people’s well-being. Before starting the journey through the exhibition, visitors can view questions first laid on the wall for all to ponder: “Can architecture reshape society’s boundaries?”, “What defines a happy city?”, and “What will China’s cities resemble in the future?”
Section II, “Progress,” showcases MAD projects either under construction or completed, including the Zhongguancun Forum Congress Center, Hainan Science and Technology Museum, Jiaxing Train Station, and Absolute Towers. These projects represent MAD’s diverse practices: the future city originates from the imagination of a diverse and dynamic urban reality.
Section III, “Feelings are Facts,” introduces 15 design and land art projects, including the Tunnel of Light, Light, and Superstar. These projects showcase MAD’s imagination when addressing different topics through a medium outside of typical architecture. Even so, the design philosophy behind art projects interlink as those of architecture; imagination generates from emotions toward a reality.
Section IV, “Rhapsody,” weaves together 12 projects, including Beijing 2050, Hutong Bubble, and Floating Island, to form a living rhapsody about the city. Each project reflects MAD’s contemplation and criticism of urban reality. As Ma Yansong states, “The work of MAD is like a rhapsody, representing a rebellious and critical attitude. It also manifests an opposition to a generic pattern, goal, form, or language. I am intrigued by responding to the real world with diverse, genuine, and positive emotions.”
The exhibition utilizes various dimensions of display and inquiry to inspire the public to explore and reflect upon the intricate relationships between cities, history, time, and nature. It encourages the public to delve into their inner thoughts and expand their imagination of future life and urban environments.
On October 12th, a series of themed forums were held at MoCAUP. Ma Yansong invited 18 guests, including artists, musicians, art curators, art critics, and writers, to engage in discussions on the publicity of urban architecture, art in motion, and crossover dialogue on culture. These forums, spanning urban areas, architecture, art, philosophy, and literature, extended the scope from architecture to all aspects of life.
The exhibition is open to the public from September 29 until December 17, 2023.
■建築概要
Ma Yansong: Landscapes in Motion
Time: 29 September – 17 December 2023
Venue: Shenzhen Museum of Contemporary Art and Urban Planning, Ground Exhibition Hall, A1&B1 Exhibition Hall
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Organization
Supervisor: Shenzhen Municipal Bureau of Culture, Sports, Tourism, Radio & Television, Planning and Natural Resources Bureau of Shenzhen Municipality
Organizer: Shenzhen Museum of Contemporary Art and Urban Planning
Co-organizer: MAD Architects
Supported by: Shenzhen Futian District Bureau of Culture, Broadcasting, Tourism, and Sports
Exhibiting Artist: Ma Yansong
Curator: Yan Weixin
Special Thanks to: Dang Qun, Yosuke Hayano
Exhibition Thanks to: Liu Huiying, Kin Li, Fu Changrui, Dixon Lu, Flora Lee, Tiffany Dahlen, Andrea D’Antrassi
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Exhibition Team
Exhibition Directors: Yang Kun, Fiona Qi Ziying
Exhibition Design: Zheng Chengwen, Xue Teng, Cao Chen, Huang Juntao, Tan Miao, Miao Fangyi, Shang Li, Zhang Zhonglin, Li Leyuan
Curatorial Team: Li Ran, Zhu Yuanlong, Cai Yixuan, Zhiyue (Joe) Ma
Exhibition Coordination: Zhou Ning, Zhang Wenqiao
Exhibition Supervision: Sun Baoping, Liang Jinwei
Exhibition Operation: Yan Yulan, Zhang Yun, Li Xiaoyu, Zhang Junrong, Liao Danyu, Xue Xintian, Cheng Yan
Exhibition Business: Sylvie Lyu, Jiang Kuo, Yu Qiannan
Communications and Publicity: Tammy Xie, Liu Danyang, Ji Ruixue, Maison Tydon Communications
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Acknowledgement
Contributing Sponsor: GUOJIAO 1573
Presenting Sponsor: Northglass, Unilumin
Supporting Sponsor: YIHUIDA, BSST, OKAJIMA
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Collaborate With
Physical Model Support: QZY Models, JYD Models
Graphic Design: One Thousand Times
Exhibition Set Up: Top Space (China) International Trade Co., Ltd
Light Consultant: RDesign lnternation Lighting
Light Setup: Shanghai Folighting Intelligent Technology Co., Ltd
Printing: Baiqiang Fotoshop Co., Ltd
Partial Documentary Photographs: Social Archive of Chinese Photography (SACP)
Photographs: TAL+Bai Yu, POSITION, ZHOMOMO, Hu Yizi, Wang Xiaotian, Mart Veda