SHARE 狩野佑真 / studio yumakanoによる、栃木・那須烏山市の住宅のエンランス壁面「Rust Harvest|Wall for S house」
狩野佑真 / studio yumakanoがデザインした、栃木・那須烏山市の住宅のエンランス壁面「Rust Harvest|Wall for S house」です。
栃木県那須烏山市に新築された住宅のエントランス壁面デザインのプロジェクト。
小高い敷地の近隣には広大な農地と川が流れ、刻一刻と表情を変える山並みと大きな空、豊かな自然が織りなす伸びやかなランドスケープが広がる。建築外構には水盤や地元の大谷石の床材、巨大な庭石がいくつも並び、建築ファサードは焼杉に覆わている。インテリアにはホワイトオークやタモなどの無垢材が多用され、天井には和紙が張り巡らされ自然素材が空間に重なる。
そのような建築要素のなかで、エントランス壁面を ”Rust Harvest|錆の収穫” の素材を用いてデザインした。住人が毎日通る玄関でありながらも、来訪客を迎え入れるエントランスとして”圧倒的な美しさ” が求められた。
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以下、デザイナーによるテキストです。
栃木県那須烏山市に新築された住宅のエントランス壁面デザインのプロジェクト。
小高い敷地の近隣には広大な農地と川が流れ、刻一刻と表情を変える山並みと大きな空、豊かな自然が織りなす伸びやかなランドスケープが広がる。建築外構には水盤や地元の大谷石の床材、巨大な庭石がいくつも並び、建築ファサードは焼杉に覆わている。インテリアにはホワイトオークやタモなどの無垢材が多用され、天井には和紙が張り巡らされ自然素材が空間に重なる。
そのような建築要素のなかで、エントランス壁面を ”Rust Harvest|錆の収穫” の素材を用いてデザインした。住人が毎日通る玄関でありながらも、来訪客を迎え入れるエントランスとして”圧倒的な美しさ” が求められた。W3215×H2523mm の面に360枚のRust Harvest のピースをグリッド状に敷き詰め、マクロの視点では1枚の巨大な抽象画のようにも見え、ミクロの視点では1枚1枚異なる錆の模様がまるで顕微鏡を覗いているかのように多様で複雑な表情を見せる。
錆模様の隙間からは下地のスチール材が輝きを放ち、アクリルの表面は反射により周囲の景色を映し出す。エントランス壁面という重厚感と、周辺の素材を尊重し季節や時間の移ろいに合わせて静的でもあり動的にも表情を変える壁面となった。
「Rust Harvest|錆の収穫」について
“Rust Harvest|錆の収穫”は錆にフォーカスしたマテリアル実験プロジェクト。
防錆はモノ作りの長い歴史において永遠のテーマである。錆は飛行機を墜落させ、船の速度を落とし、車のエンジンを故障させ、橋を崩壊し、鉄筋コンクリートの内部で広がり、銃弾を詰まらせ、洗濯機を破壊し、星の数ほどの自転車をスクラップにしてきた。だが、その悪者とされてきた錆をよく見ると、様々な色が複雑に混ざり合い非常に美しい模様であることに気づく。
そこで、普通であれば誰もが見捨ててしまうその美しい錆模様を量産し、新しいテクスチャーとしてプロダクト製品へ利用できないかと考えた。様々な実験を繰り返すなかで、錆びた金属板から錆のみをアクリル樹脂に転写させる技法の開発に成功した。日光・雨・土・海水を用いて金属板を錆びさせ、そこから錆のみを剥がした金属板を再び錆びさせ新たな錆を作り出すという一連の工程は、農作物を生産するサイクルと同じように錆の模様を“収穫”している。
自然の錆を扱いながらも、生産性・流通性・コスト面なども考慮し、形だけのデザインのみならず生産体制までをトータルでデザインした。錆を封じ込めたアクリル樹脂は、金属と違い光が透過する様子が美しく、長い年月により変化する錆の時間を止めたような素材となった。本来のアクリル樹脂と同様の加工性があるため、プロダクトやインテリア用品・建材としても使用可能であり、素材の無限の広がりを内包している。
■建築概要
タイトル:Rust Harvest|Wall for S house
建築設計:NASUCLUB
エンランス壁面設計:狩野佑真/studio yumakano
サイズ:W3215 x H2523mm
素材:アクリル樹脂, ステンレス, 鉄, 銅, 錆
施工:studio yumakano, 片岡タイル
竣工:2020年4月
所在地:栃木県那須烏山市
写真:Gottingham
種別 | 使用箇所 | 商品名(メーカー名) |
---|---|---|
内装・壁 | 壁 | アクリル樹脂、ステンレス、鉄、銅、錆 |
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This project was for the design of an entrance wall for a newly-built residence in Nasukarasuyama, Tochigi. The site is slightly elevated, sitting in a pleasant natural landscape made of wide farmlands with a river running nearby, and surrounded by hills that change each moment under the vast sky. The exterior is marked by a reflecting pool, paths made from local Oya-stone, large garden stones, and an exterior wall covered in yakisugi – cedar boards charred black in a traditional method. The interior employs several natural materials. Pure woods like white oak and ash is widely used, and the ceilings are covered in washi paper.
Amidst these materials, we designed an entrance wall using pieces from the Rust Harvest project. We were requested to create something overwhelmingly exquisite in a place where residents would not only pass through each day but would also greet guests as they entered.
We covered the 3215mm wide by 2523mm high wall with a grid made from 360 pieces from Rust Harvest, creating a work that looks like a large abstract painting from a distance, and when seen up close, reveals countless complex patterns of rust that seem like scenes viewed through a microscope. Steel glimmers between the patterns of rust, and the smooth acrylic surface reflects the surroundings. The wall not only has the dignity it should as part of an entrance, but it also harmonizes with the surrounding materials as it quietly blends with the changes that time and season brings while dynamically changing its expression.
Rust Harvest
“Rust Harvest” is an experimental materials project focused on rust.
The prevention of rust is an age-old problem in manufacturing. Rust has brought down planes, slowed ships, disabled engines, ruined bridges, spread through reinforced concrete, jammed guns, broken washing machines, and reduced unnumbered bicycles to useless scrap. While constantly cast as a devil, a closer look at rust reveals a variety of startlingly beautiful patterns and complex mixtures of color.
With this in mind, we believed that the attractive expressions of rust could be produced in quantity and used in new textures and products.
Through trial and error, we were able to develop a technique that allowed us to transfer only the rust from metal plates using acrylic resin. We expose these plates to light, rain, earth, and seawater to create rust, collect the rust, and then subject the plates to more weathering, which creates another crop to harvest in a process similar to an agricultural cycle. While we still use natural rust, we have taken into account manufacturing, distribution, and costs to create a complete system of production that has moved beyond the scope of design alone.
Unlike metal, the light penetrates rust trapped inside the acrylic resin, which creates a frozen moment from a process that has taken years. Because the resulting material can be used like ordinary acrylic resin, it holds limitless possibilities for various products, interior design, and construction.
Rust Harvest|Wall for S house
Architecture Design : NASUCLUB
Wall Design : Yuma Kano
Dimension : W3215 x H2523mm
Material : Acrylic resin, Steel, Copper, Rust
Construction : studio yumakano, Kataoka Tile
Design Release Date : April 2020
Location : Tochigi, JAPAN
Photo : Gottingham