SHARE MVRDVによる、ロッテルダムの芸術収蔵庫「デポ・ボイマンス・ファン・ベーニンゲン」が開館へ。世界初の一般公開された美術品保管施設で、サイズと気候区分で作品を分類し、数多の美術品等の保管・維持管理の裏にある世界を公開
MVRDVの設計で完成していた、オランダ・ロッテルダムの芸術収蔵庫「デポ・ボイマンス・ファン・ベーニンゲン」の開館します。世界初の一般公開された美術品保管施設で、サイズと気候区分で作品を分類し、数多の美術品等の保管・維持管理の裏にある世界を公開します。開館は2021年11月6日からとのこと。アーキテクチャーフォトでは様々な季節の外観写真も特集記事として紹介していました。
こちらはリリーステキストの翻訳です
新しいタイプのアート体験を。デポ・ボイマンス・ファン・ベーニンゲンの一般公開が開始へ
11月6日、MVRDVが設計したロッテルダムのデポ・ボイマンス・ファン・ベーニンゲン(Depot Boijmans Van Beuningen)がオープンします。デポ・ボイマンス・ファン・ベーニンゲンでは、様々な保存所に保管されている151,000点以上の作品と来館者との対話を中心に展開されます。来場者は、一人でもグループでも、空調の効いた保管スペースを巡るガイドツアーに参加したり、高さ35メートルに位置する屋上の森やレストラン「Renilde」を楽しむことができます。今回のオープンは、約10年に及ぶプロジェクトの締めくくりとなります。MVRDVは、2013年の設計コンペで勝利し、2017年に建設を開始しました。11月5日(金)にはオランダのウィレム=アレクサンダー国王がオープニングセレモニーを行い、11月6日(土)の午前10時から一般公開されます。
デポ・ボイマンス・ファン・ベーニンゲン(Depot Boijmans Van Beuningen)は、世界で初めての一般公開された美術品保管施設です。この施設の設計にあたっては、さまざまなターゲットグループが歓迎してくれるような、可能な限り魅力的な建物を作ることが求められました。それは、コレクションのごく一部しか展示できない第二の美術館ではなく、目を見張るような数の美術品やデザイン作品の保管・維持管理の裏にある世界を明らかにするエンジンルームであることを強調したものでした。保管庫を訪れると、まったく新しい体験ができます。美術品は美術史の時代ではなく、大きさや気候に応じて配置され、古い作品と現代の作品が並置されているため、新たなつながりが生まれてきます。
建築家であり都市計画家でもあるヴィニー・マース率いるMVRDVの設計チームは、丸みを帯びた頑丈で機能的な建物を選択し、隣の建物に背を向けることなく、ミュゼーアム公園(Museumpark)とロッテルダム市の両方と新しい関係を築くことにしました。周囲の環境に溶け込むような建物であると同時に、数十億の価値を持つコレクションの安全な保管場所となることを目指しました。
デポの形状は、建物の設置面積を比較的小さくしたいという要望から生まれたものです。その結果、建物は公園内のスペースを取らず、保管スペース、修復スタジオ、ケータリング施設、映画やプレゼンテーションの部屋など、すべてのプログラムを収容するために、10メートルのオーバーハングで上方にカーブしています。建物には5つの気候ゾーンがあり、版画や絵画、写真など、最もデリケートな芸術作品に対応しています。
6,609m2のガラスを1,664枚のパネルに分割した鏡面仕上げのファサードは、建物が周囲の環境に視覚的に溶け込むようになっています。大きなエントランスドアはファサードと一体化しており、営業時間中のみ、ジェームズ・ボンドの映画に出てくるガジェットのようにファサードが開いて見えるようになっています。天候に左右されることなく、毎日異なる表情を見せる車両基地は、まるで生きた絵画のようです。
建物の中で最も目を引くのはアトリウムです。交差する階段と収納スペースの窓がパノプティコンのような印象を与え、四方から芸術作品を眺めることができます。13個の大型ディスプレイケースは、建物に入ってすぐにコレクション作品のコラージュに触れることができるようになっています。インテリアについては、多くのアーティストとの密接な協力関係が築かれました。ジョン・クルメリング(John Körmeling)はエントランスを、Marieke van Diemenは展示ケースをデザインしました。屋外では、ピピロッティ・リストが光のインスタレーションをデザインし、夜になると車庫が生き生きと動き出します。
この倉庫は、都市に自然を取り入れる試みでもあります。高さ35メートルの屋上の森は、オープン前からオランダのベストルーフ賞を受賞しています。75本の白樺、草、20本の松が屋根の上に配置され、保水性、生物多様性の促進、都市の熱ストレスの軽減に役立っています。このプロジェクトのための木は、苗床で3年間、新しい家のために準備されました。また、屋根の上の防風林と十字型のレストランが白樺を強風から守っているため、35メートルの高さにあっても荒天に耐えることができます。
MVRDVの設立パートナーであるヴィニー・マースは言います。
「デポがオープン前からロッテルダムの人々に受け入れられているのは素晴らしいことだと思います。」
「DEPOTは多くの人を幸せにする建物です。スケーターは外に自分の場所を持ち、できればそこに留まりたいと思っていますし、通行人は自撮りをするために最適な場所を見つけようとしています。私は建築家として、来館者が早くインテリアや屋上の森を楽しみ、キュレーターの介在なしにアートに直接触れる体験をしてくれることを願っています。私たちが目指したのは、ミュゼーアム公園に新たな次元を与え、小学生からフェイエノールトのファンまで、さまざまなターゲットグループに、革新的な方法でボイマンスのコレクションに触れてもらうことでした。ロッテルダムの豊かな建築コレクションに、新たな芸術作品を加えることができたと思っています。」
デポ・ボイマンス・ファン・ベーニンゲンの館長であるスヤレル・エクスとイナ・クラッセンは言います。
「良い家というのは非常に重要です。もしそれを持っていなければ、すでに2部リーグでプレーしているようなものです。」
「デポ・ボイマンス・ファン・ベーニンゲンでは、素晴らしいコレクションがついに独自の建築物となるのです」
「そうして初めて、美術品保管庫の機能が美術館にどのような影響を与えるかがわかります。この保管庫によって、美術館は、自治体が所有していると同時に個人が所有しているコレクションに恒久的な未来を与えることになります。来館者は、個々の美術品が未来の世代のために保存されていることを、自分の目で確認することができます。博物館も、一般の方々も、そしてロッテルダムの人々も、このデポで大いに楽しむことができるでしょう。」
ロッテルダムの教育・文化・観光担当市会議員のサイード・カスミは言います。
「すでに象徴的な存在であるデポ・ボイマンス・ファン・ベーニンゲンは、ロッテルダムの素晴らしい資産です。」
「外でも中でも、多くの優れた芸術作品の間を歩き回る場所であり、特別な建築物を楽しむ場所でもあるのです。さらに、屋上のレストラン『Renilde』では、街を一望しながら料理を楽しむことができます。最後に、未来の製作者や保存修復者、つまり今日の子供たちや学生たちが、芸術の創造、保存、修復に魅了される場所でもあります。私たちは新たな観客を獲得しました。私はロッテルダム市民として誇りに思います!」
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以下、建築家によるテキストです。
A new type of art experience: Depot Boijmans Van Beuningen opens to the public
On 6 November, the Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, designed by MVRDV, opens its doors. At the depot, everything revolves around the interaction between the visitors and more than 151,000 works that are stored in the various depositories. Visitors can – alone or in groups – take guided tours through the air-conditioned storage spaces or enjoy the rooftop forest and restaurant Renilde, both at a height of 35 metres. The opening marks the conclusion of almost a decade of work: MVRDV won the design competition in 2013, with construction starting in 2017. King Willem-Alexander of the Netherlands will perform the opening ceremony on Friday 5 November; the public is welcome from 10.00 am on Saturday 6 November.
The Depot Boijmans Van Beuningen is the first publicly accessible art storage facility in the world. The brief was to design a building that would be as inviting as possible, where all different target groups would feel welcome. It was emphatically not to become a second museum, where only a small percentage of the collection can be exhibited, but an engine room that reveals the world behind the storage and maintenance of a dazzling number of art and design works. Visiting the depot offers a completely new experience: the art is arranged according to size and climate requirements, not art history periods. Old and contemporary works are juxtaposed, inviting new connections to be made.
The MVRDV design team, led by architect and urban planner Winy Maas, opted for a round, sturdy, functional building that does not turn its back on its neighbours, instead establishing a new relationship with both the Museumpark and the city of Rotterdam. The ambition was to create a building that seems to disappear into its surroundings, but at the same time is a safe house for the collection, which is worth billions.
The depot owes its shape to the desire to give the building a relatively small footprint. As a result, the building takes up less space in the park, but curves upwards with a 10-metre overhang to accommodate the entire programme – storage spaces, restoration studios, catering facilities, and film and presentation rooms. The building has five climate zones to accommodate the most delicate art, from prints and paintings to photography.
The mirrored façade, consisting of 6,609m2 of glass divided into 1,664 panels, ensures that the building visually blends into its surroundings. The large entrance doors merge into the façade and only become visible during opening hours, when the façade opens up like a gadget out of a James Bond film. Every day – depending on weather conditions – the depot looks different, like a living painting.
Inside, the most eye-catching part of the building is the atrium, with its criss-crossing staircases and windows into the storage spaces that give the impression of a panopticon, with a view of the art from all sides. Thirteen large display cases ensure that the visitor comes into contact with a collage of collection pieces as soon as they enter the building. For the interior, there was close cooperation with a number of artists: John Körmeling designed the entrance and Marieke van Diemen designed the display cases. Outside, Pipilotti Rist designed a light installation that makes the depot come alive at night.
The depot is also an experiment in adding nature to the city. This takes place in the form of the 35-metre-high rooftop forest, which was awarded the prize for the best Dutch roof even before it opened. The 75 birches, grasses and 20 pines placed on the roof help retain water, promote biodiversity, and reduce heat stress in the city. The trees for this project were prepared for their new home for three years in a nursery. Their roots are interconnected and, because the windbreak and the cross-shaped restaurant on the roof protect the birches from strong winds, they will be able to withstand stormy weather even at a height of 35 metres.
“I think it’s great to see how the depot has been embraced by Rotterdammers even before it opened”, says MVRDV founding partner Winy Maas. “The depot is a building that makes many people happy; skaters have their own place outside that will hopefully stay, while passers-by try to figure out the best place to stand to take a good selfie. As an architect, I hope that visitors will soon enjoy the interior, the rooftop forest, and the experience of being in direct contact with the art without the mediation of a curator. Our ambition was to give the Museumpark a new dimension, and to bring different target groups, from schoolchildren to Feyenoord fans, into contact with the Boijmans collection in an innovative way. We hope to have added a new work of art to Rotterdam’s already rich architecture collection.”
“A good house is of vital importance. If you don’t have one, you are already playing in the second division. With the Depot Boijmans Van Beuningen, the amazing collection finally gets its own architecture”, say Sjarel Ex and Ina Klaassen, the directors of the Museum Boijmans Van Beuningen. “Only then do you see how the functioning of the art storage impacts the museum. With the depot, the museum is giving its collection, which is largely owned by the municipality but also largely by private individuals, a permanent future. Visitors can now see for themselves the love, care, and attention to detail with which each individual work of art is preserved for future generations. The museum, the public, and Rotterdammers are going to have a lot of fun with the depot.”
“The already iconic Depot Boijmans Van Beuningen is a wonderful asset to Rotterdam”, says Said Kasmi, Rotterdam’s Alderman for Education, Culture and Tourism. “The versatility of the building appeals to me: it is both a place to wander between a lot of great art, and a place to enjoy special architecture, whether you are outside or inside. Add to that roof restaurant Renilde, a wonderful place to enjoy a culinary highlight with a spectacular view over our city. Finally, it is a place where future makers and conservators – the children and students of today – can become fascinated by the creation, conservation, and restoration of art. We have a new crowd-pleaser. That makes me a proud Rotterdammer!”
■建築概要
Project Name: Depot Boijmans Van Beuningen Location: Rotterdam, Netherlands
Year: 2021
Client: Museum Boijmans Van Beuningen, De Verre Bergen Foundation, Municipality of Rotterdam
Size and Programme: 15,000m2 – accessible storage facility for art and design, restaurant, public space
Credits
Architect: MVRDV
Principal in charge: Winy Maas
Partner: Fokke Moerel
Project Team: Sanne van der Burgh, Arjen Ketting, Fedor Bron, Gerard Heerink, Elien Deceuninck, Jason Slabbynck, Rico van de Gevel, Marjolein Marijnissen, Remco de Haan Competition Team: Sanne van der Burgh, Marta Pozo, Gerard Heerink, Elien Deceuninck, Saimon Gomez Idiakez, Jose Ignacio Velasco Martin, Jason Slabbynck, Mariya Gyaurova, Lukasz Brzozowski
Strategy & Development: Jan Knikker, Irene Start
Visualization: Antonio Luca Coco, Matteo Artico, Carlo Cattó
Copyright: MVRDV 2021 – (Winy Maas, Jacob van Rijs, Nathalie de Vries, Frans de Witte, Fokke Moerel, Wenchian Shi, Jan Knikker)
Partners: Contractor: BAM Bouw en Techniek
Structure: IMd Raadgevend Ingenieurs
Cost engineering: BBN
Installations: RHDHV
Façade consultants: ABT
Building physics: Peutz
Landscape architect: MTD Landschap architecten
Restaurant designer: Concrete
Art collaborations: John Körmeling (lobby), Marieke van Diemen (atrium), Pipilotti Rist (exterior light show)
Photographs: © Ossip van Duivenbode, © Aad Hoogendoorn, © Iris van den Broeke