SHARE ピーター・ズントーの建築展「Architectural Models from the Atelier Peter Zumthor」。自身が設計した建築を会場に開催。40個の模型を建物の内外に展示。建築に“アトモスフィア”を与える為の接合と組み合わせの論理を示す
- 日程
- 2023年3月18日(土)–9月16日(土)
ピーター・ズントーの建築展「Architectural Models from the Atelier Peter Zumthor」です。
自身が設計した建築を会場で開催されています。40個の模型が建物の内外に展示されました。また、模型群は、建築に“アトモスフィア”を与える為の接合と組み合わせの論理を示しています。会期は2023年9月16日まで。展覧会の公式ページはこちら。
こちらはリリーステキストの翻訳です
この展覧会では、スイスの建築家ピーター・ズントーによる建築模型が、アンデルスブーフにあるヴェルクラウムハウスという、彼自身が計画した建物の中に展示されています。ズントーは、模型を使って空間を作り上げることで、素材、構造、形が一体となった状態に到達します。モデルたちは、この統一への探求を物語っています。クラフトマンシップを視覚化し、雰囲気を作り出す作品として、それらはデザイナーや建築家の世界で特別な評価を得ています。ヴェルクラウムハウスでの展示は、ツムトールの姿勢を2つの方法で同時に示しています。それは、展示された様々な模型と、それらを収容する建物です。
ブレゲンツァーヴァルト工房は2013年、ブレゲンツの森のアンデルスブッフにヴェルクラウムハウスをオープンしました。スイス人建築家ペーター・ツムトールによって計画されたこの建物は、地元の職人たちとともに構想され建設されました。そして、クラフトマンシップの象徴として、世界的な称賛を集めています。3月18日から9月16日まで開催されるこの建築模型の展覧会にとって、建築文化と熟練工に捧げられたセンターは、まさに相応しい場所です。アトリエ・ピーター・ズントーの40の模型が、700㎡の屋内外のスペースに、個々に、あるいは群で展示されています。その中には、ごく最近のものや、これまで公開されたことのない模型も含まれています。この展覧会は、フィンランドの建築家であり展覧会デザイナーでもあるハンネレ・グレンルンドとピーター・ズントーとのコラボレーションにより企画されました。
アトリエ・ピーター・ズントーの模型は、デザイナーや建築家の世界で特別な評価を得ています。素材から手がかりを得る建設的な考え方、強い視覚的アピール、素材、構造、形が一体となった姿勢を示しています。ズントーの模型は、この統一の探求を物語っています。それらは、建築手法と素材が重要な要素であるアトモスフィアを彼の建築空間に与えるために、接合と組合せの論理を探求する彼の姿を示しています。
ズントーの模型は、プレゼンテーション用の模型ではなく、作業用の模型です。それは、コンピューター支援による製図や設計の出現によって設計プロセスが抽象化され、建築が本質的な物質性との接触を失いかけていることへの回答でもあります。ズントーの模型は、物質的な現実感、堅固さ、素材感でこの抽象性に対抗しています。それらは、建物を構成する部分のスケールや寸法を感じさせてくれます。クラフトマンシップと、物と物を接合するテクニックを体現しています。それらはアトモスフィアを伝えます。それらは具体的であり、単に作られたものではなく、実際に職人によって考案されたものです。ズントーの模型は、何かを覆ったり隠したりすることはありません。それらはどのように作られたかについて正直であり、認識できる解剖学を持っています。アトリエ・ピーター・ズントーの建物はすべて、広い意味での手作りであり、彼の模型研究がそれを示しているのです。
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会場を訪れたピーター・ズントー
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以下、リリーステキストです。
The exhibition shows architectural models by Swiss architect Peter Zumthor inside a building that he himself planned: the Werkraumhaus in Andelsbuch. It is by crafting spaces with models that Zumthor arrives at a stance in which materials, construction, and form come together in a unified whole. The models tell of this quest for unity. As works that visualize craftsmanship and create atmosphere, they enjoy a special reputation in the world of designers and architects. The exhibition at the Werkraumhaus demonstrates Zumthor’s stance in two ways at once: in the variety of models exhibited and in the building housing them.
The Werkraum Bregenzerwald opened its Werkraumhaus in Andelsbuch in the Bregenz Forest in 2013. The building planned by Swiss architect Peter Zumthor was conceived and built with local artisans, and as a beacon of craftsmanship it has attracted global acclaim ever since. As a center dedicated to building culture and the skilled trades it makes a fitting venue for this exhibition of architectural models to be held from 18 March to 16 September. The forty models from the Atelier Peter Zumthor are displayed both individually and in clusters over 700 square meters of indoor and outdoor space. Among them are some very recent ones and models that have never before been shown in public. The exhibition is curated by the Finnish architect and exhibition designer Hannele Gronlund in collaboration with Peter Zumthor.
Models from the Atelier Peter Zumthor enjoy a very special reputation in the world of designers and architects. They stand for a constructive way of thinking that takes its cues from the materials, for a strong visual appeal, and for a stance in which materials, construction, and form come together in a unified whole. The Zumthor models tell of this quest for unity. They show him searching for the logic of joining and combining so as to endow his architectural spaces with an atmosphere in which the building method and materials are key factors.
The Zumthor models are not presentation models; they are working models. As such, they are an answer to the advent of computer-assisted drafting and designing that has made the design process abstract and put architecture in peril of losing touch with its essential materiality. The Zumthor models counter this abstraction with their feel for objective reality, for solidity, for texture. They give us a sense of the scale and dimensions of a building’s constituent parts. They exemplify craftsmanship and the techniques by which things are joined together. They convey atmosphere. They are concrete, and not just made but actually conceived by craftsmen. The Zumthor models do not clad or conceal anything. They are honest about how they were constructed and have a recognizable anatomy. All the buildings by the Atelier Peter Zumthor are handcrafted in the broadest sense of the term, and his model studies show this.